bröstförstoring?
30.08.2016
Hej.
Pga ätstörning har jag förlorat mina bröst och jag saknar dem så. Det känns som att en stor del av mig är borta. För ca. 2 år sen hade jag C kupa och nu är ibland A kupor för stora. Jag vet att alla bröst är fina, men det känns som en så viktig del av mig.
Har ni nån info om bröstförstoring? Typ priser, var kan man göra, åldersgräns, risker och implantat/fett från egen kropp? fromCtoA

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.09.2016
Hej,
Beklagar att du fick vänta på svaret. Jag ville sätta mig in lite i saken innan jag svarade.
Jag kan förstå att du saknar dina bröst. Idag tillskrivs bröst så oerhört stor del av "kvinnligheten" överlag, så jag inser att det säkert är en stor förändring att gå från en C-kupa till en A-kupa. Precis som du skriver så tror jag ju att du är fin ändå, eftersom bröst inte nödvändigtvis behöver vara stora för att vara snygga. Men jag förstår också att det inte är det det handlar om utan din känsla av att känna dig bekväm i din kropp.
Innan du överväger en sådan sak som plastikkirurgi så tycker jag att det skulle vara bra om du är i ett ganska lugnt skede i förhållande till din kropp. Om du fortfarande har en aktiv ätstörning så tror jag inte att du mår bättre av att fixa brösten. Så hur förhåller du dig till din kropp just nu i allmänhet? I vilken utsträckning upplever du att ätstörningen påverkar din kroppsuppfattning? Jag vet ju inte om du har talat med någon eller fått någon form av vård för din ätstörning, men jag tror att det kunde vara en god idé att diskutera igenom allting med t.ex. en psykolog innan du fattar några slutliga beslut. Jag menar att du inte skall genomgå ingreppet, utan bara att jag tror att det är viktigt att du är hel då du gör det.
Nåväl; bröstförstoring. Just nu är det säkert det vanligaste estetiska ingreppet som genomförs på kvinnor, och det är ett ingrepp som fortsättningsvis blir bara vanligare. I Finland är det något dyrare att genomgå operation än vad det är t.ex. i Sverige, och det är sannolikt anledningen till att så många finländare väljer att åka och operera sig till Estland. Innan man lägger sig på operationsbordet lönar det nog sig att kolla upp stället ordentligt, på alla möjliga sätt.
I princip går det till så att du tar kontakt med en privatklinik där de utför dessa operationer. Man kan googla olika alternativ på nätet, och jag rekommenderar att man är kräsen då man väljer. Högsta prioritet är inte att ingreppet är billigt utan att resultatet blir bra. Då du har kontaktat kliniken får du en tid för ett första besök. Då får du träffa en sakkunnig person som kan berätta om ingreppet och svara på dina frågor. Tillsammans går ni också igenom vad det är du är missnöjd med och vilket resultat du önskar dig. Personen du träffar på kliniken kan berätta om vad som är realistiskt att förvänta sig genom operationen, och sedan berättar hen om olika alternativ.
Idag används kanske främst implantat av silikongel. De består av ett hölje, och innuti höljet finns silikonmassa. Till konsistensen känns de ungefär som geléhallon. Implantaten kan vara antingen runda eller droppformade. Det förekommer även implantat som innehåller saltlösning, men dessa är idag inte riktigt lika vanliga. Det finns både för- och nackdelar med alla sorters implantat.
Precis som alla andra ingrepp där man lägger in ett främmande föremål under huden så finns det risk för infektion. Därför får man i samband med operationen en antibiotikakur som skall verka förebyggande. En annan risk är sk. "kapsel kontraktur", det innebär att ärrvävnad bildas över implantatet som gör att det känns hårt. Så är det kanske mer regel än undantag att det förekommer förändringar i känseln i bröstet. Antingen kan bröstvårtan bli hyperkänslig, eller också blir bröstet okänsligt, men dessa förändringar brukar vara temporära och gå över med tiden. Det händer också att implantat spricker, men dagens implantat är ganska säkra och vissa har t.o.m. livstids garanti - så om de brister så brukar tillverkaren bekosta ett nytt. Men allt detta lönar det sig att noggrannt gå igenom på kliniken innan man fattar sitt beslut.
Ingreppet går till så att man lagar ett snitt, antingen under bröstet, i armhålan eller vid bröstvårtans nedre kant. Genom hålet läggs implantatet in, antingen på eller under bröstmuskeln. Var snittet läggs beror delvis på vem det är som opererar, men även på de egna önskemålen och vad man önskar för resultat.
På vissa kliniker kan man även göra bröstförstoringar med eget kroppsfett, d.v.s. att man flyttar fett från t.ex. låret eller magen till brösten. Jämfört med implanteten har denna metod lite mindre risker, eftersom det som injiceras är 100% naturligt material som kommer från dig själv. Nackdelen är att det inte alltid är lika lätt att få exakt den önskade formen, och att alla fettceller oftast inte överlever, vilket kan göra att man måste upprepa ingreppet. Alternativet att använda sitt eget kroppsfett fungerar bäst om man har normal kroppsvikt, d.v.s. ett BMI på 20-25 och vill öka sin bröststorlek med ½-1 kupstorlek.
Svullnad och ömhet får man nog räkna med, precis som efter vilket ingrepp som helst. Men ömheten och svullnaden är värst 3-4 dagar efter ingreppet och går sedan ganska snabbt över. Man får ofta recept på värkmediciner från kliniken. Själva ingreppet görs ofta dagkirurgiskt här i Finland, och man får alltså åka hem samma dag. Operationen tar 1-1½ timme och görs i narkos.
Just nu ligger priset i finland på runt 6000 euro, vill man komma billigare undan så kan man som sagt åka till sverige eller estland, men då det handlar om ett par bröst, som skall hänga med resten av livet så tror jag att man skall prioritera kvalitet. Om det verkligen är någonting du överväger att göra så tycker jag att du kan kontakta flera kliniker och kanske åka och träffa dem . (konsultationsbesöket brukar vara helt gratis.) Och sedan kan du på basen av besöken, och noggrann research om andras erfarenheter bestämma dig för vem du skall anlita.
Ta hand om dig!
Kram
Tessi