Få läkarhjälp med dålig hy?
11.12.2020
Hej! Är 19 år och har blivit trött på att ha akne. Har mer finnar nu än vad jag hade för 1 år sedan eller då jag var 16. Om man vill ha läkarhjälp och t ex få receptbelagda krämer utskrivna, måste man då gå privat eller? Och hur dyrt blir det? Går för tillfället inte i skola så kan inte gå till skolhälsovårdaren/studenthälsan. Vill heller inte börja med p-piller som jag läst kan vara bra mot akne då jag reagerar dåligt på hormonella preventivmedel. Hur dålig hy måste man ha för att söka hjälp? Gdlaä

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.12.2020
Hej,
Det räcker nog med att du själv upplever att din hy är ett problem som du behöver hjälp med - där är det helt okej att du bokar tid till en läkare på hvc. Det är inget speciellt ovanligt problem, så jag tror nog att de flesta läkare kan ta ställning till den saken men OM hen inte skulle kunna det så kan hen iaf berätta vart du skall vända dig. Läkarbesöket på hvc kostar 20,60 euro (vanlig besöksavgift). Avgiften hos privata läkare är högre - men hur dyrt det är beror på vilken läkare man besöker. Dock finns det ingen garanti för att en privatläkare skulle vara bättre på att hantera saken.
Boka en läkartid på hvc så får ni börja där.
Kram
Tessi