Fett under hakan
03.01.2016
Hej!
Jag är en pojke som är vältränad och spelar fotboll. Jag funderar vad jag kan göra åt fettet jag har under hakan. Jag googlade lite på begreppet "flyende haka" och det passar in på mej. Borde jag träna tills jag har bränt bort fettet därifrån eller går det alls? Min "dubbelhaka" är inte På det sättet hängig, utan den går rakt från halsen till hakan, det är lixom inte en rak linje inåt från hakan och sen en hals som går rakt ner. Det här är otroligt irriterande och får mej att se jävlit ful ut i profil. hoppas ni förstod vad jag försökte förklara. Vad ska jag göra? Patrik

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.01.2016
Hej.
Det finns ju lite olika orsaker till att man har fett under hakan. Till en del beror det kanske på felaktig kost och övervikt, men det kan också bero på ärftliga faktorer, d.v.s. att ditt skelett och dina muskler ser ut på ett visst sätt p.g.a. din genetiska sammansättning, och då är det tyvärr inte så lätt att påverka.
Men om du googlar på "Så hur blir man av med dubbelhakan med övningar" så hittar du olika övningar som du kan göra för att förstärka musklerna vid hakan så att "hänget" blir mindre uttalat. Hur bra det fungerar vågar jag inte lova, men du förlorar ju ingenting på att försöka.
Kram,
Tessi