finnar
28.06.2015
Hej
Det är så att jag har problem med finnar :)
..,,. Vad ska jag göra? Jag har små hål på näsan, om man trycker så kommer små vita saker ut. Vad är de?och hur får man bort dem?
Och så har jag haft finnar på toppen av näsan, riktigt stor. Jag peta å sånt först och tömde vätsa och så blev det sår. Såren blev bra med tiden och så kom det en till. Jag höll på i ca 3 gånger. Sen sa mamma att man ska låta den bli mogen, vit? Jag kunde inte låta bli... och då den blev vit klämde jag den och tönde allt. Och så blev det sår och sen försvann finnen, men så lämnas ett ärr #((
Va skajag göra?
Jag har peta å pilla hela ansiktet och set lämnar märken. X(
Jag sköter om mitt ansikte. Svättar mycket p.g.a att jag gympar mycket för att vill gå ner ca 8kg. Har lugg. Äter starka kryddor, chilli t.ex. med gurka... allt är gott med chilli.
Vet inte om det påverkar något.
Och så vikten... vad ska jag göra med stora lår och... asså stora ben och armar? Det hänger. Min mage är väl ganska bra. Min kompis har smalare ben än mig men 2ggr större mage. Kan bero på att jag tränar... men vrf är mina ben tjock? Blir benen stora om man löper ca 3ggr per vecka 5km och cycklar varge dag 16km? Ska jag sluta? ful
PT Sarah svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
02.07.2015
Hej, du är INTE ful
Nu skriver du inte om du använder rengöringskräm, ansiktsvatten och fuktkräm. Men om du inte gör det så är det första du ska börja med, det är hela basen för hudvården. Om man inte rengör ordentligt så är det ingen skillnad vad man använder för fina produkter sen.
Vi har skrivit hur man ska vårda sin hud på våra infosidor, kolla HÄR. Om du redan använder rengöringskräm och ansiktsvatten kan du försöka peeling ungefär varannan vecka och en rengörande mask åtm en gång i veckan så kanske du får bättre resultat. Men som sagt var, rengöringen är det viktigaste och det du ska börja med.
Din mamma har rätt i att man helst inte ska pilla och klämma på blemmor och finnar. Då slipper det in bakterier och smuts i porerna och så kan man få inflammerade finnar som följd. Av finnar blir det ofta ärr, men de brukar nog blekna med tiden.
Det inverkar nog vad man äter och hur man lever. Tyvärr är starka kryddor inte det bästa. Men värre är pizza, grillmat, choklad, chips, ost mm många brukar också få bättre hud om de slutar dricka mjölk, men då måste man ju se till att man får i sig kalcium på annat sätt. Man behöver inte sluta med allt som är gott, men man kan ju försöka att man inte äter av dessa saker varje dag i veckan. Att dricka mycket vatten brukar också kunna hjälpa, det ska då vara minst 1 l per dag. Solen brukar torka ut huden lite så nu är det ju en bra tid att vända ansiktet mot solen så fort den lyser. Om inget annat hjälper så kan man få medicin från skolhälsovården.
Vad gäller vikten, så är du alldeles inom din normalvikt. Du ska inte gå ner i vikt, då blir du underviktig. Såklart ändras ens muskler av träning. Men bara till det bättre. Det låter liiiite väl att cyckla 16 km varje dag. Man ska inte jämföra sig med någon annan, vi är alla olika byggda och har olika kroppsformer. Löpning är ju ett bra sätt att räna och få långa fina muskler men det är också viktigt att tänja ordentligt efter träningen. Här kommer PT Sarahs tips på träning till dig:
Om du tycker att du har stora ben och armar kan det bero på två saker, endera har du stora muskler eller så har du fettansamligar på de här ställena. Om det hänger låter det som att du helt enkelt har fett just där. Alla människor har förstås fett på hela kroppen, men var det syns mest är olika från person till person. På dej syns det tydligen mest på lår och armar och på din kompis syns med mest på magen. Man kan inte punktförbränna, dvs bara minska i fettmassa på vissa ställen på kroppen. Om man går ner i vikt minskar fettmängden på hela kroppen, både där du tycker att du redan ser bra ut och där du tycker att du borde vara smalare. Vad du däremot kan göra för att ändra på formen på dina ben och armar är att styrketräna! Styrketräning är en jättebra träningsform för den som vill gå ner i vikt. Om du aldrig har styrketränat förut rekommenderar jag att du går till ett gym för att få ett program och för att lära dej utföra övningarna korrekt, det är jätteviktigt. Sen då du kan övningarna är det inget måste att träna på gym, de flesta övningrna går alldeles utmärkt att göra hemma med hjälp av vikter och egen kroppsvikt. Bra övningar för armarna är t.ex. bicepscurl, koncentrationscurl, tricepspressar och push-down. Bra övningar för benen och rumpan är t.ex. knäböj, utfall, benpress och marklyft. Du hittar förklaringar och videoklipp på alla de här övningarna på webben men jag rekommenderar som sagt att du går till ett gym och får hjälp av utbildad personal.
Lycka till önskar PT-Sarah