Frågor om rakning!
17.01.2016
Hej! Hur rakar man sig egentligen?
1. Måste man använda någon kräm? Isåfall varför och vilken?
2. Hur ska man hålla "rakkniven"?
3. Hur ofta bör man raka sig för bästa resultat?
4. Hur rengör man rakkniven? Hur ofta?
5. Hur ofta måste man köpa ny rakkniv?
6. Vad kostar de?
7. Kan man använda samma rakkniv till exempel ben och armhålor om man rengör den noggrant emellan?
8. Några knep när det gäller detta?
Det var då en del saker jag undrar om rakning. Tack på förhand :)
undrar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.01.2016
Hej!
Hehe, vi skulle ha vår kostmetolog Sanna att svara på din fråga, men hon har faktiskt aldrig rakat sig i hela sitt liv. Hon har bara vaxat ben, armar och bikinilinje på sig själv sedan hon var 16, så hon är inte expert här :D Jag har dock rakat i många år, så jag ska dela med mig av vad jag kan!
Se, det påstås faktiskt vara så att rakningen inte är det bästa alternativet om man vill ha färre och tunnare hårstrån med tiden. Då borde man vaxa eller epillera istället. Rakningen sägs göra hårstråna både grövre och mörkare. Jag kan bara tala av egen erfarenhet och då håller jag nog med i det påståendet. Men rakning är ju å andra sidan ett snabbt, lätt och billigt sätt att bli av med besvärande hårväxt. Kanske man dock inte i onödan ska raka tex låren - och absolut under inga omständigheter överläppen eller armarna. Där tycker jag nog att vax eller epillering är enda rätta, OM man faktiskt har så mörk och så riklig hårväxt där att man lider av det. Är du intresserad av andra former av hårborttagning, så fråga igen. Du kan också läsa vår sida om det här på Decibel!
1. Det är jättebra att använda ett raklödder eller rakkräm när man ska raka exempelvis benen eller bikinilinjen. Då glider rakhyveln bättre och skadar inte lika lätt huden under. Den rengör även huden lite, så att inte bobbor kommer in i de småsmå sår som ofta kommer av rakandet uppe på hårsäckens topp (där hårstrået växer ut ur huden). Man ska alltid raka medhårs, inte mothårs, också. Då skär man inte av hårstråna så tvärt, så då känns de dels en smula mindre vassa när de växer ut och dels är inte risken lika stor att hårstrået ska börja växa inåt när det växer ut igen. Tyvärr är det rätt vanligt att hårstrån börjar växa inåt längs hudlagren när man rakat sig. Då blir det små röda nippor eller till och med infekterade hårsäckar som ser ut som finnar.
Det finns en massa olika rakkrämer och -skum bland annat i matbutiker och i större varuhus och de kan kosta allt mellan ett par euro till 10 euro. Jag har inte märkt någon större skillnad på dem, så jag kan inte rekommendera något märke. Pröva dig fram, är nog mitt råd. Men ha i alla fall något när du rakar, i värsta fall uppskummad duschgelé, så att du inte "torrakar", för det gillar huden inte.
2. Jag har aldrig rakat med rakkniv - det är nog mest något gentlemännen använde förr för skägg och mustasch (kanske någon lumbersexual idag) - utan har alltid använt rakhyvel enkom för kvinnors rakning. De finns också i vilken matbutik, varuhus eller apotek som helst. Engångs kan kosta lite mindre och sådana som man kan byta ut själva rakbettet till kostar ofta lite mer, över tian. Enligt reklamen är exempelvis Gilette Venus och liknande värda sitt pris, jag har inte personligen märkt så stor skillnad. Man ska alltså hålla rakhyveln ungefär i 45 graders lutning mot huden och dra ganska försiktigt - absolut aldrig åt sidan, för du skär du sår. Medhårs, alltid medhårs, så från knäet i princip neråt mot foten - kolla åt vilket håll dina hårstrån växer, de kan exempelvis växa mot smalbenet på sidan av vaden. Dra ett par drag, skölj av hårstråna och skummet av hyveln under rinnande vatten, dra nästa två drag, skölj osv tills du är klar och då sköljer du hela benen, armhålorna osv i duschen. Det är absolut att rekommendera att du smörjer med någon fuktighetslotion, hudolja, baskräm eller liknande efter att du torkat dig, rakningen irriterar nog huden. Får du röda noppor eller huden svider kan du smörja med exempelvis Bepanthen på.
3. Det är individuellt, hårstråna växer lite olika snabbt på oss. Pröva dig fram, men jag gissa att allt mellan varannan dag till en gång i veckan. Har du inte väldigt mörka hår så syns inte heller stubben så snabbt, så då kan du låta det gå någon extra dag emellan - det tackar dig huden för.
4. Ofta räcker det helt bra med att skölja av rakhyveln ordentligt i duschen när man rakat och sköljer benen. Se till att det inte lämnar hårstrån på den, och att hyveln hållst torrt. Då slipper inte bobbor lika lätt att börja växa på den och den rostar inte.
5. När den börjar bli ovass eller börjar se ofräsch ut. Det står nog på paketet hur ofta de rekommenderar att man ska byta - men de vill ju å andra sidan också tjäna mera pengar på en. Så länge den är vass och fräsch, så är det bara att tuta och köra.
6. Redan svarat.
7. Japp. Du behöver kanske inte ens desto mer rengöra den emellan heller. Dels rengör nog raklöddret/-krämen den i sig och dels har man ungefär samma uppsättning bakterier på huden i armhålan som på benen. Däremot kanske man ska vara extra noga med att skölja före om man tänker raka bikinilinjen eller venusberget, de är extra känsliga för bobbor. Huden på underlivet och framförallt i underlivet är mycket känsligare och dessutom ska den hållas sur, så då rekommenderar jag nog raklödder speciellt för ändamålet, så att man inte torkar ut huden eller tar livet av de goda, skyddande bobborna där. Överlag är det inte, ur medicinsk synvinkel, någon bra idé att raka underlivet. Kroppen är uttänkt att ha könshåret som skydd mot smuts och bakterier, det ska vara där (däremot kan man ju klippa det lite kortare med sax om man vill).
8. Här kom nog redan många knep, men fråga gärna mera om du behöver :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott