Fylla i framtänder
15.07.2015
Hej!
Jag har ställt några tandfrågor här på decibel förut, men det var om tandställning och sånt. Jag har kommit fram till att det inte är det jag är ute efter. Nu har jag i stället en annan fråga. Om man fyller igen en glugg med plast, kommer plasten bli missfärgad med tiden?
Jag saknar nämligen två framtänder på övre käken. Inte så att jag slagit ut dem, utan är helt enkelt född så. Som följd av detta är mina tänder onormalt glesa, och eftersom jag saknar två framtänder (på var sida) har de ersatts av hörntänderna i stället. Hörntänder (eller i alla fall mina) är spetsiga, vilket betyder att jag har en "triangel formad" glugg på båda sidorna. Dessutom har jag en 1mm glugg mellan de mittersta framtänderna. (Det här är kanske är lite svårt att föreställa sig men.) Tandställning (räls) är nog inget alternativ för mig. Vill för det första inte ha en, och jag tror dessutom inte det skulle lösa mitt fall, för man skulle bli tvungen att dra hela tandraden framåt.
Det jag vill göra är att fylla i gluggarna så att jag inte ser ut som ett fån. Jag bryr mig fan inte om priset, bara jag får det fixat. Fina tänder är något jag verkligen värdesätter och blir riktigt avundsjuk på de personer som har det naturligt.
Förut brydde jag mig inte så mycket om tänderna. De fick se ut som de ville och jag sket i utseendet. Men de senaste åren har jag blivit mer och mer medveten om de jävla fula mellanrummen mina tänder har. Om jag ska vara ärlig tär det på min självförtroende. Tändernas utseende är inget som gör att jag inte vill le eller så, (ler typ hela tiden) men jag behöver knappt öppna munnen och så ser det för hemskt ut (enligt mig själv. Ingen har någonsin påpekat det, förutom min bästa vän då, som på skoj påstått att jag har vampyrtänder. Tog naturligtvis inte illa upp, utan smällde tillbaka med att hon har kanintänder. Hon har stora framtänder, haha.)
Gluggarna är jag alldeles för medveten om. Tanken på att jag ska behöva gå omkring med de här tänderna för resten av livet får mig nästan att rysa.
Men nu är det så att mina föräldrar inte vill att jag ska göra något åt det. De tror att det är något jag plötsligt fått för mig, och att jag snart kommer att glömma det eller ändra mig. Men de har så fel, och de vet inte ens om det. De förstår inte att jag mår dåligt över tänderna. (Och nej, jag har inte berättat det. Tänker inte göra det heller.)
Jag har funderat på/velat göra något åt problemet i över ett år nu, så det är inget jag plötsligt fått för mig. Föräldrarna tycker att jag redan har fina tänder, och om jag gjorde något åt dem skulle det bli sämre. De är inne på det spåret om att gluggarna är "personliga" och bla bla bla. Bullshit, tycker jag. Mamma har samma tandfel som mig, och hon fyllde i sina tänder i min ålder. Men fyllningen/plasten (?) har blivit missfärgad, och det är en av orsakerna till att de inte vill att jag ska fylla i mina. Hon säger att hennes tandläkare påstått att det är onödigt att göra nya fyllningar eftersom de gulnar snabbt igen.
Är detta sant? Kommer verkligen fyllningen gulna om jag gör den? Jag har googlat men hittar inga svar. De som fyllt i sina gluggar är jätte nöjda, och rekommenderar även att göra det. Men det står inget om att fyllningen kommer bli missfärgad. Mina tänder är vita och jag sköter dem väl, dricker heller inte te eller kaffe, vilka ryktas missfärga tänder. Så skulle inte vilja ha gula tänder. (Dock blir de ju det med åldern, det är jag medveten om.)
Morsan tycker det är onödigt att lägga pengar på tänder, och jag blir jätte irriterad när hon säger det. Jag måste betala hela summan själv. Men pengar är långt ifrån ett hinder för mig att fixa dilemmat. Hellre fina tänder än en sprillans ny dator. Om jag hade fina tänder skulle jag gå omkring och le hela tiden och vara självsäker till 100%. Snygga tänder är life goals för mig. Mamma fattar inte hur viktigt jag tycker det är.
Okej, så nu vet jag själv inte varför jag skrev en hel uppsats här, men är allmänt dåligt på att fatta mig kort. Sorry för att det blev alldeles för långt. Det kändes som om jag behövde skriva av mig lite. Blev på dåligt humör när de nyss nästan nekade mitt försök att få dem att gå med på tand-fixning. Suck. Men jag är en mästare på övertalning, så om jag verkligen vill något kommer jag få det fixat.
Men, ska jag verkligen fylla i gluggarna? Vore det av någon orsak värt att sikta in på tandfasader i stället? Låta det vara helt? (nehej inget förslag) Tandställning? (Nej.) Andra förslag?
Hoppas någon här (till skillnad från föräldrarna) förstår mig i alla fall, vilket ni är kända för att göra. Jag skulle uppskatta lite rådgivning till vad jag ska göra. Tack för att ni finns! (: Kram! Sara

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.07.2015
Hej Sara!
Hm... Det här är svårt - igen - då jag 1) inte ser dina tänder och 2) inte är tandläkare. Naturligtvis. Bara en sådan kan säga bland annat hur stor chansen är att tanden gulnar och vad det skulle kosta. Men ändå förhåller jag mig försiktigt positiv till idén. Jag ska förklara:
Dels det här med plastbitar på tänderna. Jag har en hög med vänner och bekanta som av olika orsaker har plasttänder, stifttänder eller plastdelar av tänder, oftast för att de slått ut en tand eller en del av en tand och den fyllts i. För vissa som bara haft plastdelar pålimmade har delarna hållit i bara någon månad (oftast medan de ännu växer), andra har haft sina delar i åratal. På vissa ser man en tydlig skillnad mellan plastens färg och tandens färg, på andra skulle man aldrig ha kunnat gissa att någon del är fejk.
Kanske har olika tandläkare tillgång till olika lappningsmaterial? Troligen blir lappningsmaterialen dessutom bättre och bättre med tiden - så även om det skulle gulna nu kanske det går att göra om senare med mycket bättre resultat? Vad det beror på att det kan vara så stor skillnad från tand till tand kan bara en tandläkare svara på - kanske gärna DIN tandläkare som känner just dina tänders historia och kan tänka sig hur dina tänders färg blir i kombination med olika sorters plast osv?
Så prata nu med din tandläkare efter semestrarna och se vad hen tycker!
Dels det här med att ha komplex för något. Komplex är farliga saker, för tankarna och känslorna kring dem kan växa sig gigantiska och förstöra hela liv. Det finns de människor som tex aldrig vågat något i hela sina liv bara för att de skäms för sin krokiga näsa. Och de som förklarat varendaste misslyckande eller besvikelse med den krokiga näsan. Och de som av andra fått ELLER själva skaffat sig så fruktansvärt dålig självkänsla på grund av den krokiga näsan att den förstört deras liv. Med det här senaste menar jag såklart dels mobbning, men dels också de gånger människor med ett komplex är så fruktansvärt hårda och nedlåtande åt sig själva att de helt enkelt förstör allt för sig själva. "Jag ska inte tro att jag kan bli älskad, hur skulle någon kunna älska mig med den här näsan, jag är värdelös med den..." Folk kan alltså fokusera så fruktansvärt på sitt komplex att de glömmer de där 99%:en av dem själva som faktiskt är riktigt okej, till och med fantastiskt!
För det allra mesta sitter komplexet mera mellan öronen än i den faktiska kroppsdelen, personliga egenskapen osv. Vi inbillar oss så lätt att tex den krokiga näsan ser så otroligt mycket värre ut än den faktiskt gör. Och att folk ser den mycket mer och bryr sig om den än de faktiskt gör. Och vissa saker kan man helt enkelt vara tvungen att lära sig leva med om man ska bli lycklig i sitt liv. Vissa saker går inte att ändra. Andra kan man nog ändra på, om man vill och ids. Visst, det är svårt för någon annan att säga var gränsen går för "för mycket"; för dyrt, för svårt, för onödigt, för farligt... Men i ditt fall kanske du verkligen kan göra något åt ditt komplex utan att det kostar dig för mycket, vare sig i pengar, smärta eller annat. Det kanske går relativt lätt att fixa bort ditt komplex? Det skadar säkert inte att ta reda på dina möjligheter i alla fall.
Var bara försiktig med att "get your hopes up". Och med att tro att hela världen plötsligt ska bli fantastisk, drömprinsen knacka på dörren, alla klasskompisar dyrka dig osv bara du får sådana tänder som du vill ha. Minns att du är 99% annat än bara dina tänder, vännen <3
Och du HAR väl redan läst alla våra sidor om hur man blir av med sina komplex, visst?!
Ledsen att vi inte har någon tandläkare med i vårt nätverk - men det kanske ändå vore bäst med din egen tandläkare, i alla fall någon som har din journal och röntgenbilder.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott