Håravfall
27.01.2016
Hej!
När jag var liten fick jag ett vaccin mot mässling, tror jag det var, och jag reagerade på det så att jag tappade allt hår. Det växte ut igen, men tills jag var typ 13 hade jag ändå fläckvis håravfall då och då, ungefär lika stora fläckar dom en 1€. De försvann kring högstadietiden, och i 1an i gymnasiet färgade jag håret. Nu förra veckan hittade jag en 5cent stor/liten hårlös fläck på bakhuvudet... Jag vill verkligen int få håravfall igen!
Läkarna tror att mitt håravfall berodde på vaccinet. Håravfall är tydligen ärftligt, men i min släkt (vad jag vet) är jag enda som haft det. Tydligen kan antivaccin eller vad det nu heter kicka igår håravfallet om man har det i generna??
Kan det vara så att jag har Alopecia areata? (Jag har läst mig blind på det nu och är lite väl paranoid...)
Kan fläcken bara vara tillfällig? Vad kan den bero på om det inte är Alopecia areata?? Mamma nämnde att det kan bero på stress också, men jag är typ aldrig stressad eller nervös till den grad att det skulle vara skadligt på något vis..
Som ni ser i bilderna jag skickade (i den hemliga rutan) så är huden inte irriterad eller något.
Tankar?? :/ Ääh

Nuorisotiedottajat Jenny ja Tessi svarar
04.02.2016
Hej på dej Ääh!
Jag ska be vår hälsovårdare Tessi läsa igenom din fråga, men jag svarar till dej kort ändå nu så du inte känner att du måste vänta jättelänge. Jag själv tror att det skulle kunna vara bra att du kontaktar en läkare, så att ni kan tillsammans fundera på vad håravfallet kan bero på och hur det kan skötas. Berätta gärna om allt det här som du skrev till oss, så att läkaren får en bra helhetsbild om situationen. Det är viktigt att kartlägga vad håravfallet beror på (är det vaccinen som orsakar det ännu eller är det något annat -man måste kanske undersöka hårbottnet för att kunna veta mera?). Behandlinsgmetoderna kan säkert vara olika beroende på vad som orsakar det. Stress och hormoner kan nog orskaka håravfall, men på grund av att jag inte har så mycket information om det här, vågar jag inte säga något om det. Din fråga har alltså kommit fram, så titta hit till din fråga om några dagar igen, så får vi se vad Tessi säger.
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny
Hej,
Precis som Jenny skriver så tycker jag att du borde tala med en läkare, som vid behov kan remittera dig vidare till en hudläkare. Jag kan inte uttala mig om exakt vad det är som orsakar håravfallet, ibland kan det vara en reaktion på stress, ibland en följd av nedsatt immunförsvar. Men man kan kanske till en viss del påverka förloppet med hjälp av en cortisonkur och/eller ljusbehandling om den inleds tillräckligt tidigt. Behandlingen gör inte nödvändigtvis att håret växer tillbaka snabbare men det kan göra att hårlossningen upphör.
Jag förstår att det känns väldigt jobbigt att tappa håret. Försök att boka en läkartid så fort som möjligt så att ni får utreda vad det beror på och försöka hitta en behandling.
Många kramar!
Tessi