hej
23.04.2014
Visste inte i vilken kategori jag skulla lägga denna fråga i men kan ni ge några tips man kan göra för att inte fotsvettas så mycket, och för den delen i händerna också. Tack på förhand. fotsvettaren

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Kosmetologen Sanna svarar
02.05.2014
Hej!
Jag tycker precis att Sanna talade om att hon redan svarat på din fråga?? (Hoppas det inte var någon ovanlig glitch i systemet när hon sparade). Om du ännu orkar vänta lite till, så ska hon svara?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej, Här kommer svaret:
Jag kan förstå att du tycker det är jobbigt med fotsvett. Jätte pinsamt när man tvingas ta bort skorna och det antingen kommer våta fotspår på golvet eller så börjar någon vädra i luften och tycker det luktar våt hund...
Vi har massor med svettkörtlar på fötterna, och det är faktiskt där som vi svettas mest på hela kroppen, det kan komma upp till 0,75 dl svett från fötterna under ett dygn. Näst mest svettas vi på händerna.
Svett luktar inget i sig men då det kommer i kontakt med bakterier på huden eller i strumpor och skor så bildas den "våt hund-liknande" odören :/ Man får också lättare infektioner på fötterna om man svettas mycket, fotsvamp kommer också lättare åt en med fotsvett än åt en som har kruttorra fötter.
Det har inget att göra med smuts eller att man inte skulle byta strumpor tillräckligt ofta, tvärtom kanske man byter strumpor mycket oftare än en som inte lider av fotsvett. Men såklart om man inte tvättar fötterna varje dag och byter strumpor efteråt så är det mycket möjligt att ens besvär försvinner eller blir lättare om man inför detta i sitt dagliga program :) Två gånger per dag rekommenderas att man tvättar sina fötter, morgon och kväll.
Vi svettas olika mycket, vissa mera och andra mindre. Ofta är det ärftligt. Det hör ju definitivt till de sakerna som man inte skulle vilja ärva.
Här kommer lite tips på vad du kan pröva, du borde hitta en del i köksskåpen och det andra i vilken matbutik som helst.
Fixa ett fotbad av äppelcidervinäger eller vanlig vinäger och vatten. Blanda 1/3 kopp vinäger i en balja med varmt vatten, sitt med fötterna i blöt i fotbadet ca 15 minuter/dag. Kan vara skönt i samband med bastu eller så tar du med en bra bok eller tidning på wc och har lite hemma spa. En annan gammal huskur är att använda bikarbonat eller bakpulver på fötterna det kan kanske hjälpa dig att bli av med både bakterier och fukt på samma gång. Bakpulvret suger i sig överlopps fukt, men det går lika bra med talk eller vanligt potatismjöl. Pudra över fötterna på morgonen efter tvätt innan du sätter strumpor och skor på dig. Man kan upprepa flera gånger under dagens lopp när man tvättar och byter strumpor. Det finns speciella fottalker som är antiperspirant, betyder att de stänger till huden så att man inte svettas just där. Men svetten ska ut så om den inte slipper ut på ett ställe så försöker den på ett annat. Olika fotkrämer, sprayer och geleer kan också hjälpa till en del.
När man köper strumpor ska de hellst vara av bomull, så att de går att tvätta i 60 grader som behövs för att få bort bakterierna. Använd helst läder eller tyg skor, undvik gummi och syntetmaterial så långt det går. Sneakers och liknande skor brukar tåla maskintvätt men sätt dem inte i torktumlaren ;) Låt dem torka ute i solen om det är möjligt, annars inomhus. Ha flera par skor som du kan växla mellan, inte bara ett par som du har varje dag. Man kan sätta talk eller potatismjöl även i skorna.
Sen sist men inte minst! Försök att inte släppa dig nervös eller orolig, då svettas du ännu mera. Sen till dina händer, Du kan använda antiperspirant för händerna också. Talk eller potatismjöl funkar där också. Men som sagt var, undvik att stressa eller jaga upp dig, ta det lugnt. På Apoteket kan du hitta en hel del medel mot både fot- och handsvett.
Det brukar bli mindre efter tonåren, alla hormoner är ju i omlopp under den tiden och ställer till det för en :(
Hoppas du hittar något som hjälper,
Hälsar kosmetologen och ungdomsinformatören Sanna som vet exakt vad du skriver om lider själv av båda delarna.