Hip dips
15.12.2021
Hej!!!!
Jag har väldigt extrema hipdips. Alltså vänder jag mig om och kolla mig i spegeln så ser jag att liksom hipdipsen sitter precis på rumpan liksom bakom rumpan oxå inte bara på sidorna som typ skålar. Har väldigt mycket komplex över det jag tränar väldigt mycket rumpa typ 3 gånger i veckan kan man få bort hipdips på något sätt tips?
Kan man få kanske träningstips för just hipdips vid sidan och bakom? Anonymmmm

Ungdomsinformatör Kix svarar
21.12.2021
Tjena!
Tack för din fråga.
Först lite allmänt om hip dips: Hip dips beror på hur skelettet är format, och är helt naturligt. Om du ser på en bild på bäckenbenet och hur det fäster i lårbenshuvudet så ser du att det liksom har ett ”mellanrum” där emellan (klicka HÄR så ser du en bild på vad jag menar). Och eftersom majoriteten av kvinnor är skapta med förmågan att föda barn så har vi bredare höfter = tydligare framträdande hip dips. Vissa har mer än andra, beroende hur stort mellanrum man har mellan lårbenet och övre delen av bäckenbenet (även om vi är skapta med någorlunda samma skelett så finns det variationer individer emellan). Hur man som individ fördelar fett på kroppen bidrar också till hur mycket dipsen syns. En del lägger naturligt på mer fett i det området, vilket liksom ”bäddar in” gropen lite.
Alltså: Hip dips är helt normalt. Jag har hip dips. Du har hip dips. Så har också miljontals andra kvinnor. Men ibland kan det kännas som att det inte är så vanligt som det är, eftersom det är jätteviktigt att komma ihåg att när man ser på social media så posear ofta modeller, influencers, och kändisar på ett sätt som gör att det inte syns (svankande rygg, putar rumpan bakåt eller åt ena sidan med handen på andra sidan, knäna lätt vända inåt etc). Ofta händer det sig också att de editerar sina bilder för att få en smooth kurva på sin höft, eller har plastikopererat sig. Så man ska aldrig jämföra sin naturliga, avslappnade kropp med någon annans pose/editering.
Men, över till träning!
Man kan inte helt träna bort hip dips, men man kan litegrann ”fylla ut” musklerna kringom för att ge en illusion av mindre hip dips, speciellt träna ”gluteus maximus” som är den största av de tre sätesmusklena.
Kolla upp en övning som heter ”höftlyft” (hip thrusts), den är effektiv och man kan göra den både med och utan vikter och i olika variationer, i videon finns en enkel version. Musslan är en annan övning som tränar höftpartiet.
Sen ska man komma ihåg att alltid träna helheten när man tränar, så att kroppen ska hållas i balans. Här är några såna övningar som är bra för det:
Marklyft
Knäböj
Utfallssteg
Det är ju jättekul att du är intresserad av träning, och det är faktiskt inte heller något fel på att vilja förstärka vissa delar av ens utseende genom träning så det ska man heller inte skämmas över, det är det nog många som gör – men man måste också försöka ha en viss acceptans för att man är skapt på olika sätt i grunden, och försöka må bra i sin ”grundform”. Oavsett mera specifika träningsmål så ska träning ändå i slutändan handla om att få ork och att kunna må bra. För då när man mår bra så känner man sig också fräsch, och har en snygg utstrålning! Och utstrålningen är nog ändå det som man vinner mest på i slutändan. :)
Kom ihåg att också äta bra och regelbundet när du tränar, annars orkar kroppen inte skapa någon muskeltillväxt! Det är jätteviktigt. Och kom ihåg att också ha vilodagar :)
Lycka till!
Kram, Kix