Hjälp
12.12.2021
Jag måste få bredare mun
Säg inte att det inte går eller jag är fin som jag är. Har försökt skära upp munnen på sidorna men en sax men det bara läker tillbaks. Har också försökt ha in en sån SPEAK OUT plast sak i munnen i flera timmar men funkar inte heller
Får panik
Mina tänder är dessutom jätte stora så det är fult när jag skrattar Ingen mun

Ungdomsinformatör Kix svarar
17.12.2021
Hej fina du,
Tack för din fråga, ledsen att höra att du finner sån ångest kring din mun. Du ska absolut inte skära kring den, det kommer bara skapa fula ärr som du kommer att ångra senare i livet!
Man är född med den genetik man har, det är vi alla, och det är det som gör oss så unika. Det är en bra sak tycker jag, men det är synd om du inte är nöjd med dig själv. Kom ihåg att aldrig jämföra dig med andra, och kom ihåg att de munnar man ser på bild på exempelvis instagram ofta är sminkade att se ut på ett visst vis, att det finns en massa filter som ändrar på munnens storlek, plus att det är rätt vanligt idag att folk har gått till plastikkirurg för att sätta injektioner i läpparna. Alltså kan man få en inre bild av att alla andras munnar är större än ens egen fast det inte alls är så - verkligheten är förvrängd på social media.
Du är för ung för plastikkirurgi (som absolut isf ska göras av en riktig läkare – aldrig någonsin hemma, det kan få katastrofala följder!), så om du vill ändra på din muns utseende är det främst smink som gäller om du har svårt att acceptera munnen som den är. Du kan säkert hitta olika tutorials på youtube.
Men det som jag ännu hellre skulle vilja att du gör är att gå och prata med någon vuxen professionell angående din ångest kring din mun. Den känns inte hälsosam – och till och med lite farlig för dig själv om du har skadat dig. Det finns nämligen något som kallas för ”dysmorfofobi”, som låter väldigt mycket som det som du upplever, vilket kan ge enorm ångest. Detta innebär att man har någon skild grej med sin kropp som man ogillar väldigt väldigt mycket, till den nivån att man har svårt att se den delen av kroppen som den faktiskt är. Som ett exempel: det finns bodybuilders som har det här som kan ha jättemycket muskler men ändå tycka de ser klena ut när de tittar i spegeln. Det är också vanligt att man upplever det här kring exempelvis näsans form, rynkor, hudens färg, eller något liknande, och en person med dysmorfofobi kan spendera timtals per dag med att försöka kontrollera eller ändra på den delen av sig själva som de upplever som ”fel”. Du kan läsa mera om fenomenet HÄR ifall du tycker det här stämmer in på dej.
DET FINNS HJÄLP ATT FÅ så att man inte längre känner så mycket stress över kroppen. Så snälla sök dig nu först till skolkuratorn eller någon liknande vuxen och be dem hjälpa dig vidare i det här. Om du inte vet hur du ska börja ta upp det så kan du bara visa dem din fråga och mitt svar, så får ni diskutera vidare utgående från det :)
Ta hand om dig, du ska inte behöva känna så här <3
Kram, Kix