HJÄLP GLASÖGON
04.10.2017
Hej. Jag trivs inte med glasögon. Det har jag aldrig gjort. Jag haft de i över 5 år.. och tycker fortfarande inte om de. Glasögonen passar inte min personlighet.. Jag har provat olika glasögon och även provat ha linser, men inget har hjälp.. Jag kan inte ha linser. Ibland får jag huvudvärk att glasögonen pga ögonen blir torra och näsan blir uttorkad.. Buhu

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.10.2017
Hej Buhu!
Hm, det här med glasögon/linser är svårt. Dels för att det hör till utseendet, som vi idag lägger mycket betydelse i, och dels för att det är något som påverkar oss fysiskt. Den andra orsaken kanske vi knappt lägger märke till om allt är väl, tex ingenting skaver eller är obekvämt, orsakar besvär eller annars är ivägen. Men har vi jämt suddiga brillor, fått skräp i linsen - eller som du nu tycker att ögonen blir torra och näsan uttorkad, så blir det en stor grej. Något som stör. Och allt som stör den moderna människan vill vi ha bort, och det genast ögonaböj, oavsett om det är märkeslappar i nacken som kliar eller hål på strumpan. Vi tolererar inte obekvämlighet idag - fast samtidigt kan vissa nog stå ut med mer obeagligheter än många generationer tidigare, som att fixa håret i 45 minuter varje morgon, tatuera sig, ha lösögonfransar som skymmer sikten... Stringtrosor är exempelvis en sak vi gör helt för utseendets skull som egentligen är onaturligt obekvämt, men som många tjejer vant sig vid redan i nedre tonåren och vars vanliga bieffekter som svampinfektioner och inåtväxande hårstrån många inte ens kopplar ihop med bruket av strings.
Samtidigt har så många produkter utvecklats så långt idag att man i praktiken inte längre är tvungen att stå ut med de obekvämligheter de kan medföra. Det finns garanterat en glasögonform som passar dig också - men det råkar kanske inte vara någon av de där top 10 mest sålda märkesbågarna som råkar vara trendiga just nu. Att ögonen tycks bli torrare när man använder glasögon kan bero på att man är ovan: ögonen är ovana med luftströmmen som uppstår runt glasögonen, så att man blinkar (och därmed fukar ögonen) mer sällan än man skulle behöva au naturel. Min ögonläkare sa att det här med torra ögon är speciellt vanligt när man använder kontaktlinser, att man ska blinka betydligt oftare än vanligt när man har linser för att återfukta ögonen. Ögonen brukar nog korrigera det här av sig själv bara man ger dem tid att göra det, oavsett om man har glasögon eller linser på.
Vi sitter ju så ofta dessutom numera antingen framför en datorskärm eller ser snett nedåt mot en telefon i handen, och båda de sakerna är påfrestande på ögonen och framförallt på hur de fuktas. Ser man exempelvis länge ner i famnen kan det bli suddigt när man ser upp igen. Kanske är det för att ögonlocken täckt mer av ögat under en så lång stund att det är lite som när man vaknar och ser suddigt? Och alla har säkert hört vid det här laget att datorskärmar suger fukten ur både rummet och ansiktshuden? Kanske det också kan förklara din uttorkade näsa? Eller menar du utsidan, huden, eller insidan, slemhinnorna? Utsidan kan jag kanske förstå, ifall glasögonen tex glider fram och tillbaka på näsroten, men insidan verkar inte - i mina ögon i alla fall - logiskt kunna förklaras med glasögonen?
Huvudvärken, däremot, är det ganska självklart att den kan orsakas av glasögonen. Antingen för att man har lite fel styrka på dem ELLER helt enkelt bär dem på fel sätt, eller för att man tar av dem och sätter på dem för många gånger per dag, så att ögonen inte hinner vänja sig innan man tvingar dem att vänja om sig tillbaka.Optiker varnar ju ofta när man får sina nya glasögon att det tar någon dag för ögonen att vänja sig och att det är vanligt med huvudvärk under den tiden. Flippar man då mellan att ha på och ta av glasögonen under en dag, kanske byta till andra glasögon eller ha linser, så är det klart att huvudet blir snurrigt och ögonen inte hinner med. Har man fel styrka eller något annat brytningsfel som inte glasögonen kompenserar, så hamnar ögonen att jobba hårt hela tiden, och då får man lätt huvudvärk av det, på samma sätt som man kan få när man inte vill ha på sina glasögon och därför ser dåligt. Detsamma om pupillens plats bakom glaset inte är densamma som när glasögonen prövades ut. Typ att optikern lade glasögonen korrekt när han prövade ut dem, men själv tycker man att det ser snyggare ut när de åkt halvvägs ner på näsan, så ögonen är egentligen inte alls bakom den punkt i glaset där man ser bäst. Sedan finns det en tänkbar förklaring till: jag läste för många år sedan att självmedvetna människor ofta börjar skela med ögonen ikors en liten smula, speciellt när de speglar sig. Och skelar man kan man ju få huvudvärk av det. Men jag hittar ingenstans nu bevis på att den teorin verkligen skulle ha belägg, så jag vet inte om den är sann.
För många moderna människor är det dock utseendet som ett element som glasögon kan påverka betydligt mer. Du skriver exempelvis att glasögon inte passar din personlighet. Det kan jag såklart inte säga något om, det är ju DU som bestämmer vilken sorts personlighet du vill utstråla och därmed vad som passar och inte passar den. Personligen tycker jag kanske att just glasögon utvecklats till att bli mycket mer en accessoar än tidigare och samtidigt att det inte är lika noga längre vad glasögonen representerar för trend eller personlighetstyp. Vem som helst kan nästan numera ha likaväl pilotbågar som retrobågar, lärarinnebågar som stålbågar, det är nog bara i det gamla gardet som glasögonformen ännu säger något om personligheten (tex militärisk, farmor, forskare osv).
Den vanligaste fällan vid glasögonköp tycks ändå vara så att man satsar på en trednig båge, helt utan att ta hänsyn till vilken ansiktsform man har, vilken färgsättning man har i anskikte och hår eller vilka kläder man brukar ha till vardags. Som tur är får man ju ofta välja fler bågar till priset av en och liknande, så att man har fler valmöjligheter. Men ändå är det förvånansvärt många som inte har glasögon som PASSAR just dem! Kanske vill/ids/vågar/bryr sig inte folk be om optikernas eller försäljarnas hjälp vid valet, kanske baserar de sina val hellre på märke och trend eller kanske har de en föreställning om hur de vill se ut, men som de inte kan uppnå med det verkliga utseende de har? Mitt bästa tips är att ta med någon som smakråd som verkligen kan det här med ansiktsform och färgskala. Jag brukar ha med en kompis som är frisör för hon SER vad jag passar i (och är tuff nog att säga emot de försäljare som helst vill sälja det dyraste för provisionens skull). Däremot skulle jag nog inte be en kompis eller morsa att komma med som smakråd - och inte lita helt på min egen smak heller, för man är ofta ganska "självblind". Att gå ett par gånger och testa kan också vara smart, så att man inte gör förhastade beslut som man sedan ångrar.
Jag hoppas att det här med glasögon/linser ändå är en tillfällig irritation och att du snart hittar något som känns bekvämt och naturligt. Alternativet är ju tyvärr rätt dyrt, att korrigera synen med laser, och inte så hållbart om man gör det som för ung. Men så mycket är nog säkert, att din syn inte av sig själv kommer att bli perfekt igen, så att du skulle slippa hela problemet. Sannolikheten är betydligt större då att synen blir sämre om du hela tiden anstränger den genom att inte ge den korrekta hjälpmedel.
Hälsar Liselott