Hjälp! Jag blir röd i ansiktet direkt...
26.11.2016
Hej! Jag blir väldigt röd i ansiktet snabbt (fast jag inte tyckte att det var så pinsamt heller) hur blir man av med det? Det är väldigt jobbigt.Snälla hjälp mig... Tomaten

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.12.2016
Hej,
Det är ofta svårt att helt bli av med sin rodnad, men man kan påverka det till en del i allafall. Många människor skäms mycket över att de rodnar och tycker att det är pinsamt att de blir röda i ansiktet eller fläckiga på kinderna. Men en sak som kan vara till tröst är att andra faktiskt sällan tänker på det så mycket som man gör själv.
Man kan rodna i lite olika sammanhang. Många rodnar t.ex. då de skall hålla föredrag eller tala inför klassen, andra rodnar direkt då de känner sig stressade, t.ex. då de skall tala med personer de är lite nervösa inför. Det absolut bästa skulle vara om man helt enkelt kunde konstatera att - jaha, nu rodnar jag, men det gör ingenting. Man skall försöka undvika att smita ifrån situationer där man rodnar, och istället stanna kvar och utsätta sig, trots att det kan kännas jobbigt. Men ju mer man utsätter sig, desto mer vänjer sig kroppen vid situationen. Och rodnaden, precis som hjärtklappningen fortsätter ju inte hur länge som helst utan lägger sig oftast efter ett tag.
Om man bara fortsätter att hålla sitt föredrag och inte verkar störas av att man rodnar så signalerar man också åt de som tittar på att man inte störs av det, och då kommer sannolikt inte de heller att märka det. Medan om man försöker gömma sig och blir stressad av att man rodnar så märks det bättre. Det du skall komma ihåg är att det är helt normalt att rodna, och det märks inte lika mycket utanpå som du känner det inuti.
Andra småknep du kan ta till är att t.ex. använda lite puder och underlagskräm så syns rodnaden lite mindre. Om det är att tala inför klassen som känns jobbigast så kan du också välja ut en person i klassen, en av dina kompisar, som du talar till. Tänk på att du talar bara till din kompis, och att du inte behöver bry dig så mycket om de andra.
Det är oftast just i din ålder som man brukar ha som mest problem med att man rodnar. Så vi håller tummarna för att det blir bättre. Men jag tror att det bästa skulle vara om du helt enkelt försöker att strunta i det - än sen om du rodnar? Var stolt över dig själv, du är duktig och fin och det att du rodnar ändrar inte på det.
Kram
Tessi