höftben
20.03.2014
Hej! jag har skrivit förr hit om hur min kropp ser ut, ni sa att jag har en äppelformad kropp och det passade nog bäst in på mig. Har en dum fråga här nu men jag blandar på höft och midjan, visst är det midjan som är ovanför naveln och höfterna är ovanför rumpan? Eller är höfterna vid samma nivå som rumpan? Jag vill också fråga om någon tycker att äppelformade kroppar är snyggt? Jag känner mig jätte tjock för att jag har breda höftben/midja. alltså det som är vid samma nivå som navel men ovanför rumpan. Alltså jag själv är smal, smala armar, ben, axlar, nacke, småa bröst, smal också ovanför naveln, men sen kommer JÄTTE stora höftben eller nu vad det är och efter det liten rumpa och smala ben.. Och det går inte att göra någonting åt det. Suger så jätte mycket -.- Jag hittade en sida där det stod att jessica simpson var äppelformad kropp :O hon har ju inga höftben eller någonting alls, hon ser jo perfekt ut (vet inte hur hon ser ut nu, men iaf förr såg hon att vara smal hela vägen). Men på sommaren när jag har bikini så är det jättepinsamt för mig för jag är ju bred på ett ända ställe :( jag vet att ni kmr säga att jag ska acceptera min kropp men jag kan inte, vill kunna göra något åt det! Vilka andra kändisar har en kropp som mig? finns det nån? och vilka kläder ska man ha på sig? när man ser exakt ut som mig? :) och vilken bikini kan jag använda? En till fråga också, Jag har 65 A på bh, men jag hittar ingen bikini som har push up och som inte ser för barnsligt ut, vet ni? :) Annars har ni en bra sida! Hoppas ni fortsätter med den länge till! :)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.03.2014
Hej!
Först: tack för berömmet! Och ja-a då, vi kommer att fortsätta länge till, för alla medlemskommunerna har just gått in med mera pengar, så nu är framtiden tryggad :D
Ajdå, ja, vi förstår precis känslan med att inte vara nöjd med sin egen kropp. För tyvärr är det ju ändå lite så att fastän man accepterar hela sig själv och lär sig tycka om hela sig själv, slutar haka upp sig på sitt/sina komplex och får starkare självkänsla - så finns ju ändå de störande kroppsdelarna kvar. Oftast i alla fall. Vissa saker kan man göra massor åt bara man riktigt vill (tex är beredd att träna massor eller operera sig) medan annat nu bara är format som det är format och därmed basta. Klart att det är bäst att lära sig leva med det, göra allt för att framhäva andra snyggare egenskaper hos sig själv och mest koncentrera sig på insidan och inte på utsidan, men vissa saker kanske man bara mår bra av att träna upp och slimma till.
På din förklaring om var exakt du är bred, så skulle vi säga att du är bred i höfterna. Midjan sitter mycket riktigt ovanför naveln - eller som för mig, vid naveln. Det varierar alltså lite, men midjan kanske man överlag kan säga att är det smalaste stället på bålen (= kroppen minus armar, ben och huvud), men det beror lite på hur mycket hull man har där också, såklart. Höfterna sitter runtikring höftbenen, som är de stora skelettbitar (plattor?) som du kan känna bland annat som en knöl på varsin sida om nedre magen ungefär strax oavnför ljumsken där benen börjar. På baksidan kanske man kunde säga att höfterna slutar där skåran mellan skinkorna börjar, resten är rumpa och sedan lår. På framsidan slutar höfterna där benen börjar.
När det gäller bredden på höfterna så spelar två saker roll. Dels själva skelettet. Har man ett brett mått mellan de yttre kanterna av höftbenen i sidorna, så kan det måttet inte bli mindre. Dels mängden underhudsfett. Nu råkar det sig så att för oss tjejer/kvinnor så finns det vissa ställen på kvinnokroppen där det finns genetisk tendens att lägga på hullet, för att de områdena fungerar som våra fettreserver. De är brösten, magen, höfterna, rumpan och låren. Fettreserverna kan man behöva tex medan man ammar en baby, så därför ser kroppen automatiskt till att spara allt extra där. Många tjejer har liksom bulor av fett just på baksidan av höfterna innan rumpan börjar - fettreserverna - vilket brukar synas som att det valkar sig ovanför linningen på för tight och lågt skurna jeans. Under det finns det dessutom en massa stora muskelgrupper, så tränar man till sig stora muskler där så ser höfterna såklart större ut. Speciellt nedre delen av magens fett har dessutom till uppgift att skydda livmodern mot stötar bla under sex ;)
Det går att träna höfterna - men man ska akta sig för att träna dem för mycket. Du vill ju inte ha mera muskler där, bara mera långa och seniga. Hellre då mera rumpmuskler, så att du får en snyggare rumpa - då syns inte de breda höfterna på samma sätt. Att gå, jogga och cykla är superbra - men lååånga sträckor och lite långsammare hellre än kort och snabbt. Simning är suveränt, likaså vattengymnastik och nästan alla former av dans där du rör på höft-mag-rump-rygg-området. Att träna magen och ryggen påverkar hur smal midja du har jämfört med höfterna och kan hjälpa till att få det att se mera timglasformat ut.
Men personligen tycker jag att äppelformad kropp är helt okej, för JAG har också äppelformad kropp :D. Och jag har aldrig haft brist på komplimanger från killar eller avundsjuka blickar från tjejer fastän jag är mullig! Visst önskar jag också en mera timglasformad kropp, som nu smala modeller i allmänhet har (jag är ingen stålkvinna jag heller, jag har också sämre-självförtroende-ögonblick), och som Jessica Simpson hade FÖRR. Numera ser både Jessica och jag ut ungefär så här http://famouswives.org/eric-johnson-wife-jessica-simpson/jessica-simpson-5/ och då är vi nog äppelformade :) Vacker, visst!? :D Som du ser på bilden är hon egentligen rätt bred över magen-höften-partiet, men trollar bort det ganska bra med bältena i midjan (klassiskt knep) och egentligen har hon en liten rumpa också. Men jag slår vad om att hon lyckats hitta jeans där bakfickornas placering ändå smickrar hennes kropp. Det hänger på detaljerna. Visst hade du redan läst våra olika knep under Utsida och utseende?
När det gäller strandmodet, så finns det ju ändå en massa annat också än bara bikini. Det verkar vara så att alla under 25 år tror att det bara är bikini som är tillåten på stranden, men pyttsan säger jag. Pröva tex med alla de här draperade sakerna, tex ett lätt tyg som du knyter omlott som en halterneck. Eller bikinin som har något över magen, som den här som gör en mera timglasformad: http://www.lucysboutique.co.uk/p/699/dubai-black-bandage-swimsuit eller den här simdräkten http://fashiontrendseeker.com/wp-content/uploads/2013/01/2013-Swimsuit-and-Swimwear-Trends-One-Piece-Bathing-Suits-Are-Back-5.jpg Jo, titta här, alla de här är jättebra, både de gamla från 60-talet och den nya! http://www.jointhestylehighclub.com/on-the-hunt-for-a-retro-swimsuit/ Där är det de lågt skurna höfterna som gör susen, speciellt om det är i ett mörkare tyg, för då trollas både höfter och mage bort och är dessutom överdelen ljusare så trollas äpplet till ett timglas! Eventuellt hitar du bikininedredelar som är lågt skuran i höfterna och högt skurna i midjan, men i så fall ska du nog leta på lite andra ställen än i närmaste klädaffär. Kolla de gigantiskt stora webbklädshopparna som Zalando, Bubbleroom osv.
Hoppas det här var till hjälp!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott