Infekterade örhängen
18.10.2020
Hej!
Jag gjorde två hål i samma öra på örsnibben i september 2019. Har ett hål där från förr som jag gjorde som liten. Har alltså tre hål på samma öra varav två av dem gjorde jag då för ca 1 år sen. Jag minns att jag skötte om dem som man skulle och använd antiseptiska servetter så länge som det sades. Ändå har jag problem ännu idag. Direkt jag rör dem börjar det blöda och det finns alltid någon torkad gegga bakom. Jag provade en tid att descinficera varje dag i ca 2 veckor men det blev samma sak igen efteråt. Jag brukar ha i dem hela tiden förutom på fotbollsmatch då vi måste ta av dem. Vad skall jag göra då de reagerar vid minsta lilla och gör ont? Jobbigt

Ungdomsinformatör Kix svarar
21.10.2020
Hejsan!
Ledsen att höra att dina piercingar bråkar!
Har du provat göra saltsköljningar? Jag skulle inte rekommendera att putsa ofta med antiseptiska lösningar eftersom det i värsta fall torkar ut området mera än det hjälper! Då blir området skört. Man kan nog använda antiseptiska medel också, men det ska helst då vara i samband med att man också gör saltsköljningar. För de flesta räcker det faktiskt med att bara göra saltsköljning, och sätta exempelvis septidin bara när man misstänker bakteriekontakt eller att det håller på att bildas en infektion.
Här är vad jag rekommenderar dig att göra:
Koka upp två deciliter vatten, och blanda i en fjärdedels tesked havssalt (utan jod), så att saltet löser sig. Det måste vara HAVSsalt, inte gruvsalt eller bordssalt. Sen lägger du lösningen i ett litet glas av nåt slag, exempelvis ett snapsglas. Medan lösningen ännu är varm, men inte så du bränner dig, så lyfter du glaset mot örat så att du liksom doppar ner öronsnibben med piercingarna i det. Där får det vara i saltvattnet gärna ganska länge, 10 minuter om bara möjligt (har du inte tid med 10 så gör mindre, huvudsaken är ATT du gör det). Du kan ju göra det samtidigt som du typ ser nån youtube-video eller nåt så känns tiden inte så länge :)
Det här gör du morgon och kväll i två veckors tid. Då tror jag problemet kommer lösa sig. Det kan vara bra att sen också nu som då göra, speciellt om piercingarna känns lite irriterade.
Om inte det blir bättre av det här, så är nästa steg att fundera på om materialet/modellen på smyckena är rätt för dig. För vissa funkar en stav bättre och för andra en ring. Jag rekommenderar rena material, varav det bästa är titan. Kirurgiskt stål är också ett vanligt piercingsmyckes-material som funkar för de flesta MEN som kan innehålla liiiiiite spår av nickel, så om man är riktigt känslig så kan man reagera på det. Titan innehåller inget sånt.
Hur hålen är gjorda är också av betydelse för hur det läker. Det är inte bra att ta piercinghål med pistol, eftersom det ”spränger” upp vävnaden med ett rätt trubbigt objekt, och det sällan blir 100% rakt. Piercingpistolen går heller inte att sterilisera helt, eftersom man inte kan lägga den i vad som kallas för en autoklav (steriliseringsapparat som går på högt tryck, värme, och ånga). Därför är det mycket bättre att pierca med nålar som är vassa, som det går att sikta med bättre, och som bara används en gång och kastas bort. Så med andra ord, om dina öronhål är tagna med pistol så kan det ta längre innan de är läkta än om de är tagna med nål.
Hoppas det fixar sig snart!
Ha det bra, mvh Kix,
Piercare på Fist of Needles