Känner mig ful
04.01.2017
Jag har nog aldrig varit speciellt nöjd med min kropp och mitt utseende. Jag räknas och har alltid räknas till de "fulare" tjejerna, jag har inte drömutseendet. Jag vet att alla människor är vackra, men de finns ju ändå de mer attraktiva, som många pojkar är ute efter. Förr har det här inte stört mig så mycket, visst har jag varit osäker, men det är först nu som jag verkligen börjat tänka på allt som gör mig "ful". Jag ser mig i spegeln och granskar mitt ansikte för att se vad jag själv skulle kunna göra för att framstås som vacker, jag googlar osv. Ibland blir jag verkligt ledsen, speciellt om nätterna då jag är uppe, då jag tänker mycket. Och jag blir på riktigt rädd, för jag vill inte få ett seriöst problem med mina komplex, jag har redan ganska dålig självkänsla och självförtroende så på så sätt är jag ganska utsatt. Jag vet inte vad jag ska göra för att sluta tänka så mycket på det här, för jag vill ju vara vacker men jag är samtidigt jävligt rädd för att typ bli sjukligt fixerad vid mitt utseende och mina imperfections. Och en av anledningarna till att jag bryr mig är för att mina två bästa vänner är just de attraktiva tjejerna som alla pojkar gillar. Och nu vet jag ju att alla gillar olika och så, men jag hoppas ni föstår vad jag menar. För det finns ju de som dom flesta finner attraktiva och de som inte är så attraktiva. Och jag jämför ju mig jättemycket med de och hur mycket uppmärksamhet de får, och inte då bara från killar. De är bara mer omtyckta och populära. Och jag vet att det inte de som är viktigt här i livet, men de bara de att jag vill att andra ska ge mig en chans. För de är just de dom inte gör. För ärligt talat tycker jag att min insida är vacker, men de är sällan jag får chans att visa den då jag är så blyg, så då har jag varken nytta av mitt utseende eller min personlighet. Jag är väldigt, väldigt, VÄLDIGT lik en av mina bästa vänner gällandes insidan. Men ni förstår ju själva att hon som är både snyggare, socialare (inte lika blyg), självsäkrare, populärare, bättre rykte osv. "vinner" och jag hamnar liksom i skuggan av henne. Man ska ju inte behöva tävla om sånt här med sina vänner vilket inte heller är min mening, men jag vill ju bara vara lika fina och accepterade som de, för jag är den fula kompisen, och de är inga kul. Allt det här har gjort mig mera ostabil under den senaste tiden, och jag är rädd för att bli psykiskt sjuk om jag bara fortsätter på och ältar det här hur länge som helst, men att söka hjälp hos psykolog är inte aktuellt för mig och det är nog inget jag skulle få till att göra själv, kanske osmart av mig men de är så det ligger till. Asdf

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.01.2017
Hej,
Jag skall börja med att skriva några saker du redan vet, men behöver påminnas om: alla människor ser olika ut. Det är meningen att det skall vara så, och även om yttre skönhet är en faktor, så är det bara en av flera olika faktorer som gör att man framstår som vacker.
Det är aldrig roligt att bli jämförd med andra, och speciellt inte om det är den egna rösten som gör jämförelsen. Oftast talar man mycket fulare med sig själv än man någonsin skulle göra med en vän. Så det första du måste göra är att sluta racka ner på dig själv. Sluta säga elaka saker till dig själv! Den person i denna värld som borde vara mest lojal mot dig är du själv, för tanken är ju att ni skall hålla ihop livet ut. Så det du skall göra nu är att varje gång en elak tanke om dig själv formas i ditt huvud så slår du den ifrån dig och säger NEJ! Och så försöker du istället göra någonting åt de saker du är missnöjd med.
Alla människor har delar av kroppen eller utseendet som de är missnöjda med, men det märks inte alltid eftersom det ofta döljs av deras utstrålning. Det finns många människor som inte är vad man skulle definieras som "klassiskt vacker" men som ändå uppfattas som snygga och sexiga. Det beror på att en stor del av det andra människor ser utgörs av just utstrålningen, och om man utstrålar att man är trygg i sig själv och tycker om den person man är så är det så man kommer att uppfattas. Jag inser att det är lättare sagt än gjort, eftersom det hänger ihop med självkänslan och den kan behöva arbetas upp, men det kan du också göra!
Tala med dina närmaste vänner som du litar på. Berätta för dem hur du känner, och be dem om hjälp med att t.ex. på papper skriva ner de egenskaper hos dig som de tycker bäst om. Läs sedan det de har skrivit och tro på det. De saker som de har skrivit är de egenskaper som du kan börja med att berömma dig själv över, och vartefter du blir bättre på att berömma dig själv så kommer det att vara lättare även för dig själv att hitta fina sidor hos dig.
Du vet ju att du är en god person, så låt andra få upptäcka det. Våga ta lite plats och ta för dig. Dagar då jag själv känner mig låg brukar jag titta på dethär videoklippet och tänka att alla lvinnor borde ha lite mer av det den tjejen har, lite mer attityd och tilltro till sig själv.
Tro på dig själv!
Kram
Tessi