Kliar under foten
21.12.2017
Hej. Har haft på senaste tiden att det kliar så sjukt mycket på undersidan av foten på trampdynan och på stortån. Kan lugnas med att dra på hårda mattor t.ex eller med borste osv. Vad fan ska jag göra för att slippa dehär. Teori är antingen typ allergi för vissa sockor? Eller pga ja inte sprungit eller liknande på en tid nu Asd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.12.2017
Hej.
Det är nog väldigt svårt att veta vad det beror på att det kliar under foten. I vissa fall, om det kliar under båda fötterna samt händerna så kan det finnas skäl att kolla upp sina levervärden, men eftersom det i ditt fall gäller bara en fot så tror jag mer som du, att det är irritation av någon orsak som ger upphov till klådan. Om det skulle bero på t.ex. allergi mot tvättmedel så tror jag inte att fotsulan skulle vara det första stället som börjar klia, eftersom huden ofta är tjockare där. Generellt brukar det vara där huden är tunnare som det kliar mest (typ armveck, armhålor och knäveck.
Det du kan fundera på är huruvida dina skor som du oftast använder blir för varma eller instängda och att du då går omkring med fuktiga fötter, och att det är därför din fot kliar, eller om du helt enkelt har t.ex. fotsvamp? Mot fotsvamp finns receptfri medicin på apoteket.
Jag tror att du får försöka följa med saken en tid, och om det besvärar dig mycket (t.ex. då du skall sova) så kanske du får ta en tur till läkaren för att hen skall kunna ta ställning till saken.
Kram
Tessi