knöl i armhålan
02.03.2016
Hej! :)
För ungefär två veckor sen vaknade jag med en ömmande stor knöl i armhålan. Har rakat mig på kvällen före jag gick och sova. Den är fortfarande där men den är mycket mindre,tar lite sjukt ibland då jag rör vid den.
Den är ganska i mitten men mera åt den högra sidan.
Var nästan 100% säker att det var en inåtväxande hårstrå men jag har försökt att kolla riktigt noga och ser inget hårstå.
Är det det eller kan det vara något annat?
Vad borde jag göra?
Ps. Tack för att ni finns! i.a

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.03.2016
Hej.
För att vara riktigt säker på vad det är så borde jag ju se knölen, men jag tror ändå att det du skriver ger en ganska bra uppfattning om saken. Jag tror, precis som du, att det är frågan om en inflammerad hårsäck eller talgkörtel. Det är helt enkelt en varböld. Ofta är de ganska strax under huden, och om de blir riktigt irriterade så kommer de upp till ytan och kan spricka. Det är ju inte ovanligt att både killar eller tjejer kan få dem i armhålan eller iunderlivet då man rakar sig.
Du skriver att den först var stor, men att den nu är mindre. Den gör fortfarande ont om du rör vid den. Jag tror att inflammationen har lagt sig något, men eftersom hårsäcken eller talgkörteln antagligen är varfylld så är den säkert öm fortfarande. Det du kan göra är att köpa en salva från apoteket som heter Bacibact och smörja med den 2ggr/dag under t.ex. en veckas tid. Eventuellt kan problemet lösa sig bara genom det. Om knölen inte försvinner nånstans med salvan så tycker jag nästan att du skall gå och visa upp den vid hvc eller för din skolhälsovårdare. I vissa fall måste man punktera och tömma dessa bölder för att de skall lugna sig. Men det låter ju bra om den redan har blivit mindre av sig själv.
Jag tror inte att det är en lymfkörtel eftersomd den låter ytligare än så, och lymfkörtlar brukar inte kännas så bra eller växla i storlek riktigt så snabbt. Någonting väldigt allvarligt tror jag inte att det är frågan om. Men det är klart att man måste följa med och sköta om det ändå oavsett vad det är. Så börja med att gå till apoteket och köpa bacibact, och om det inte hjälper så talar du med en hälsovårdare eller sjukskötare så får de avgöra om du behöver träffa en läkare.
Kram
Tessi