Knölar under huden?!
30.05.2015
Hej.
För kanske ett år sedan så fick jag en sorts..knöl? under huden på ena skinkan.. Tyckte det var så pinsamt att fara till läkaren och visa så jag struntade i det. Nu har ja upptäckt en till knöl!? fast på ryggen! Den kliar hela tiden och jag hatar det. Hatar båda knölarna, den på skinkan är alltid röd och äcklig. USCH. Hur blir man av med knölarna? Vart ska man söka sig? Antar att de måste opereras bort.. Men jag vet inte hur jag ska ta mig till för att, liksom fråga efter det.. Såå pinsamt. Skäms över dom, och jag är rädd över att ärren ska vara stora och fula efteråt... Knölarna är typ 1 cm bred men ändå!!!
Är rädd att de ska bara växa och växa om jag inte tar bort dom..
HJÄLP! M

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
02.06.2015
Hej M! Alltså kan du ha en infekterad hårsäckskörtel? Storleken och det röda skulle stämma in men de brukar inte klia... Det är svårt med nippor, knölar och kliande grejs på huden. Jag skulle behöva se med egna ögon för att veta bättre.
Mitt förslag till dej, som en medelväg och nödlösning, är att du far till hvc och visar det du har på ryggen åt en sjukskötare eller läkare. Många hvc:n har principen att en sjukskötare tittar först och ifall hon/han klarar av att sköta det här så visas det aldrig för en läkare. Exempelvis kan en salva fixa problemet. Men ifall det är någonting som inte sjukskötaren klarar av så får du en läkartid. Sen får du kör samma system på det du har på skinkan! Speciellt om du bara får en salva du ska använda - då är det ingen risk att sätta den på bägge knölarna. Men ifall det är något som måste skäras bort - då måste du nog krypa till korset och erkänna att du har en likadan på skinkan som också troligen behöver tas bort... Trösta dej med att det nog är mer genant för dej än för vårdpersonalen - de är vana med prickar knottor och knölar överallt på kroppen!
Eventuella ärr behöver du inte oroa dej för ifall knölen är typ 1 cm så blir ju också ärren 1-1,5 cm smalt sträck. Men det har du rätt i - det kan i värsta fall vara något som växer och blir större med tiden. Ring och boka en tid nu och ta tag i saken! :)
Lycka till!   Med vänlig hälsning,   Annika     barnmorska - hälsovårdare