Knottriga överarmar
12.11.2013
hej decibel.
är en tonårstjej som har en fråga jag skulle vilja få svar på. Ända sen jag började raka mej under armarna (var typ 12-13 år) så har jag haft såna små "knottror" på överarmarna. Dom är röda och syns ganska bra. Har sökt på google och hittade att man kan smörja in med olivolja, vilket jag gjort, det blev lite bättre men dom e fortfarande röda! Så jag undrar om det kommer från att jag började raka mig under armarna eller om det kommit bara sådär annars, och om det finns nåt sätt att få bort dem för det e lite skämmigt att ha dom.. ingen av mina vänner har, åtm inte lika röda knotterfia

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.11.2013
Hej!
Små "knottror" på baksidan av överarmarna är supervanligt och har absolut inget att göra med att raka under armarna. Däremot har det nog att göra med könshormonerna som börjar storma omkring i kroppen när man kommer in i puberteten. Vissa får mer, andra får mindre, vissa lyckliga inga alls - precis som med finnar. Men det har också att göra med blodcirkulationen, så till och med barn kan ha sådana fastän de inte har mycket könshormoner alls på gång i kroppen.
Därför hjälper det dels att smörja, så att huden får fukt (kanske dock bättre med något fuktighetsgivande, tex bassalva från apoteket - fråga personalen där vad de rekommenderar), men dels också att stimulera blodcirkulationen. Det gör man främst genom att torrborsta huden före man går i duschen. Man kan bra torrborsta hela kroppen. Då använder man tex speciella torrborstningsfingervantar (finns att köpa för några euro på större varuhus), en naturborste eller hårdare bastusvamp (som brukar finnas bland bastu-sakerna) eller en styv, torr handduk i värsta fall. Man "skrubbar" lätt huden genom att göra cirkelrörelser och ser då att huden blir både mjukare och tillfälligt rödare (bättre blodcirkulation). Då stimulerar man också hudcellernas förnyelse och får bort gamla döda hudceller.
Och pilla och påta INTE på dem, då blir de bara infekterade och mycket rödare och större! Låt dem vara!
Och ids inte få komplex för dem heller, visst! Om du känner att du skäms för dem, så läs alla våra tips om hur man blir av med sina komplex - det kan ju vara bra för andra komplex också :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av kosmetologen Sannas tidigare svar om samma knottror)