kokosolja
03.07.2015
hej! är det sant att man kan lägga ekologisk kokosolja på tampongen så att den ska glida in lättare? använder annars kokosoljan på ställen jag är solbränd på samt på finnar nu som då, har hört att det är bra. sen undrar jag om det gör något att kokosoljan gått ut för några månader sen?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
08.07.2015
Hej!
Jo, det borde nog gå bra att använda kokosolja som "tampongglidmedel". Det talas nog allmänt i tampong-sammanhang om att man kan lägga en klick på toppen av något som hjälper den glida bättre, tex vaselin eller glidmedel - så länge tampongen inte suger det i sig direkt så att det inte längre stannar på ytan av tampongen. Då blir det ju onödigt. Är det mera smör-likt, så är kokolsolja nog ett hälsosammare alternativ än många andra val. Kokosoljan är naturlig, till skillnad från tex en del hudoljor från apoteket som innehåller mineralolja (som är en biprodukt när man framställer bensin och den kan inte huden suga i sig, den blir bara som en hinna).
Men jag skulle ändå inte överdriva användningen av kokosolja i underlivet. Dels för att dess bakteriedödande egenskaper ju också kan döda lite av de goda bakterierna vi naturligt har i underlivet som försvar mot de dåliga. Dels för att huden och slemhinnorna blir "bortskämda" av att smörjas med fetter så att de inte behöver producera lika mycket själv och därför kan bli torra (samma som om man använder läppfett ofta). Och dels för att man ska undvika att föra in främmande ämnen i underlivet om det faktiskt inte behövs. Med alla ämnen, fingrar, föremål osv kan det komma in bakterier och smuts som inte hör hemma där och som kan leda till infektion. Underlivet har själv ett av kroppens bästa renhållnings-, skydds- och bakteriedödande system som man inte borde störa. Bland annat baseras det systemet på att miljön i underlivet är väldigt sur, PH 3,8-4,4, och den balansen ska man inte störa. Blir den störd så kan man få besvär som mycket flytningar eller torra slemhinnor och bakterier får lättare grepp där, tex till svampinfektion. Ämnen som kokosolja kan alltså både hjälpa och stjälpa, så använd med måtta.
Slutligen så borde man nog få in en tampong utan glidmedel om underlivet mår bra i sig självt. Känner du att du är torr i slemhinnorna och därför skulle behöva glidmedel på tampongen, så kan du faktiskt ta och smörja ordentligt i slidan och mellan blygdläpparna med kokosoljan för att ge dem lite hjälp (men alltså inte dag ut och dag in). Mandelolja eller olivolja funkar också. Känner du dig däremot trång, så försök att öva på att slappna av. Träna genom att föra in ett eller två finger så att du känner skillnaden i när du spänner bäckenbottenmusklerna och inte och ifall din slidkrans är lite trång.
Nej, jag skulle inte använda gammal kokosolja, eftersom fett härsknar med tiden. Visst brukar bäst-före-datum vara satta med god marginal, men ändå.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av sexualrådgivarnas och hälsovårdarnas tidigare svar bla om tampongglid och underlivsskötsel)