Kommer jag sluta växa snart?
07.08.2018
Hej, jag är en kille som har precis fyllt 14 år och jag tror att jag har kommit i puberteten lite tidigare än vad man brukar. Jag har hår på snoppen, lite under armarna och några hårstrån under naveln. Har jag kommit i puberteten tidigt och kommer jag sluta växa snart?, är ungefär 173 cm. Förvirrad unge

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.08.2018
Hej.
Det finns ingen klar "regel" för när man kommer in i puberteten, så vissa kommer in tidigare och andra senare. Man kan egentligen inte påverka det, så det är bara att följa med. Med tanke på din ålder så är du tidigare än många av dina jämnåriga, men jag tycker inte att det är någonting "onormalt" heller med det du beskriver.
Det är jättesvårt för mig att veta om och när du har vuxit klart. försök att jämföra lite med dina föräldrars längd. Alltid blir man ju inte exakt lika lång som ens föräldrar, men det brukar kunna ge en uppfattning om vartåt det är på väg. Om båda dina föräldrar är t.ex. 1,70 så är det osannolikt att du skulle bli så mycket längre, medan om din mamma är 175 och din pappa 190 så kommer du sannolikt att växa mer på längden ännu. Det är givetvis ingen 100% regel men det kan ge en liten uppskattning iaf. Du kan även tala med din pappa om hans pubertetsutveckling så vet du kanske också lite mer om vad som är att vänta.
Oroa dig inte, det är bara att go with the flow.
Kram
Tessi