Magkramp
10.12.2021
Hej. Jag får ca 2 gånger, ibland fler ggr i halvåret brutal magkramp. Jag vaknar alltid av det på natten/morgonen och jag bara kallsvettas, mår illa och får kramper ca vart 10 sekund i övre delen av magen. Jag kan inte stå, gå eller göra nåt förutom att ligga men det gör också sjukt ont. Jag har hittat något som hjälper mot värken, att ta burana, rennie, höja huvudändan och lägga ispåse på magen. Då släpper värken inom en timme. Jag har erfarenhet av både magkatarr och halsbränna, men när dessa kramper kommer är det någon helt annan nivå på ont. Jag får det som sagt inte ofta, men då ja väl får det är det fruktansvärt och måste andas väldigt hyperventilerat pga smärtorna. När jag väl somnar igen och vaknar är smärtan ofta bättre, men vågar inte byta position eller äta eller något eftersom jag är så rädd att det ska komma tillbaka, samt svag. Vet ni alls vad detta kan vara? Detta började ett par år sedan kanske.
Läkare Heidi svarar

Ungdomsinformatör Kix svarar
14.12.2021
Hej!
Det låter som att det är magkatarr/halsbrännan som gör att du får dessa smärtattacker. Det kan ibland göra ordentligt ont. Skönt att du har hittat något som lindrar! Fortsätt använd dig av dem när smärtan kommer. För att förebygga halsbränna i allmänhet kan man ju till exempel se över vad man äter (undvik stark, fet mat, alkohol, kaffe), minska stress och sluta röka för att nämna några. Hoppas det blir bättre för dig framöver!
/Heidi
P.S, Kix här, att uppsöka hälsovård och berätta om dina problem vore också bra. Jag har haft liknande symptom (det var magkatarr/ett litet magsår) och fick då en medicin som hjälpte när jag hade "utbrott". Att inte äta kött (äter dock fisk), inte dricka så mycket kaffe, och äta på regelbundna tider har också hjälpt mig så nu känner jag inte av det längre, men i perioder om jag börjar slarva med kosten och stressar mycket så kan det komma tillbaka.