Min hy
26.06.2015
hej! jag skulle hemskt gärna att denna fråga skulle besvaras av en kosmetolog eller dylikt. Alla människor har porer, men jag upplever att jag har förstorade och glansiga vet inte riktigt hur jag skall förklara... jag har väldigt oren hud och har haft det flera år, äter bra och motionerar mycket det har definitivt inte något med det å göra, svarta å gula pormaskar som bara är i vägen, jag har mest i kinderna nära näsan och vid hakan, här har jag en länk som visar hur de förstorade porerna ser uthttp://vackerunderbar.se/?p=13690 och det riktigt problem området är min rygg!!! jag har inte acne ( stors röda finnar) utan samma gula å svara pormaskar å andra äckligheter.. folk har till och med talat skit bakom ryggen när jag är i bikini. finns det något slags metod eller ingrepp för att reducera detta?? är tacksam för allt möjligt, skriv gärna priser! Jakobstad/kokkola/vasa trakter och kan du berätta om laser behandligar! sjukt tacksam för svar kommer vara till stor hjälp // AN AN

Ungdomsinformatören Sanna svarar
29.06.2015
Hejsan AN
Vi ärver ofta vår hudtyp av våra föräldrar. Man kan inte ändra på sin hudtyp men det finns ju en hel del produkter som man kan försöka använda. Du har antagligen en bland fet hudtyp. Den ska ju då också behandlas med produkter för en sån hudtyp. Nu vet jag ju inte vad du använder för rengöringsprodukter mm det skriver du inget om. Men jag antar iaf att du har någon form av rengöringskräm eller gelee som du använder varje kväll, det är basen för en bra hudvård. Om man inte använder någon rengöringsprodukt är det ingen skillnad vad man använder för fina dyra behandlingar eller andra produkter. Det första och viktigaste är en bra rengöring.
Du kan gärna välja en som löddrar, då rengörs porerna mera effektivt än med en kräm. Ansiktvatten är också bra för det drar ihop porerna, normaliserar hudens ph-värde (rengöringen gör ph-värdet för högt för att kunna lösa upp fett och smuts) huden ska helst ha ett ganska lågt ph-värde för att inte bakterier som ger finnar ska trivas och för att kunna stå emot strålning och gifter i luften. Fuktkräm är också jätte viktigt, vissa kanske tycker att de får mera finnar och orenheter om de sätter en kräm, men då kanske de använder en alltför fet kräm, det ska hellre vara en lotion eller en som bara ger fukt och inte fett till huden. Om du hoppar över krämen så torkar hudytan ut och orenheter som finns djupare i huden slipper inte bort utan blir inkapslade under huden och blir till bölder som sen ger ärr. Hudytan måste hållas mjuk och elastisk. Peeling rengör ju lite ordentligare, djupare, det kan man använda kanske varannan vecka ocm man inte har inflammerade finnar, då ska man undvika peeling som isf gör inflammationen värre. Peelingen bleker också pormaskar och jämnar ut små ojämnheter. En rengörande mask, gärna en lermask åtminstone en gång i veckan har verkligen effekt bara man sätter den minst en gång i veckan. Sätter man den mera sällan märker man inget resultat. En rengörande mask rengör och lugnar talgavsöndringen i huden, drar ihop porerna och bleker rödaktig hud. Sen en tillräckligt lätt fuktkräm ovan på det så har du en bra hudvård.
Du kunde säkert få hjälp av en hel vanlig hudrengöring, det görs både till ansiktet och ryggen. Kolla vilka kosmetologsalonger det finns i ditt område. Priserna kan variera mellan 50-70,- skulle jag tro. Länken som du satte med visar ju en tjej som gått på en TCA-behandling då man sätter olika syror på huden som fräter i olika grad. Om du inte har väldigt djupa ärr och faktiskt mera acne hud så skulle jag inte rekommendera en sådan kraftig behandling. Men det är ju svårt att säga då jag inte sett din hud. Om du bokar tid till en kosmetolog eller går in och visar upp dig och frågar vad de skulle rekommendera så får du nog de bästa råden.
Solen kommer att förbättra din hud. Solen torkar ut huden och gör att talgavsöndringen minskar. Men du ska ju inte bränna dig i solen. Kom ihåg att använda solkräm om du vistas längre stunder i solen, det finns för olika hudtyper också.
Hoppas du får hjälp av detta nu, om inte så hör av dig igen så funderar vi vidare.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna