Mina gula tänder
15.04.2022
Jag har haft komplex över mina tänder och dess gula färg så länge jag kan minnas. Jag kan leva med hur förfärliga de ser ut, men jag kan inte leva med att de är så himla gula. De hindrar mig genuint från att köpa kläder av vissa färger för att jag tycker att mina tänder ser gulare ut i dem. När jag tar upp detta med mina föräldrar till exempel säger de bara saker som ”många andra har också det” men jag bryr mig inte, för mina tänder får MIG att må så himla dåligt. Jag har inte tillåtelse att bleka tänderna proffesionellt och vet inte vad jag ska göra. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.04.2022
Hej,
Alla människor har lite olika typer av tänder, så det har inte nödvändigtvis någonting att göra med tändernas kvalitet eller munhygienen att tänderna är gula, utan det kan helt enkelt vara en del av ditt genetiska arv.
Men om du själv mår dåligt över saken eller känner dig självmedveten över det så tycker jag att du skall ta tag i saken. Då föreslår jag att du börjar med att boka en tid till en tandhygienist som kan titta på dina tänder och ge dig råd om saker du själv kan göra, och om det finns någonting du kan göra för att påverka färgen. Med tanke på din ålder så har du ännu rätt att besöka tandhygienisten gratis, så det lönar sig att boka en tid så fort som möjligt eftersom köerna kan vara långa.
Så kolla upp telefonnumret till din kommunala tandvård där du bor, och så ringer du och bokar en tid. Så vet du iaf efter det att det är på gång.
Kram,
Tessi