Modell/utseende
18.01.2015
Hejsan Decibel!
Jag är väldigt intresserad av mode och älskar att titta på olika modevisningar och läsa modetidningar. Har börjat fundera på modellyrket. Vet inte alls om jag ser bra ut, hur vet man det?? Jag är ca 166 cm lång. Är det för kort? Modeldreamer
Praktikanten Sabina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.01.2015
Hej Modeldreamer!
Vad roligt att du har framtidsdrömmar och känner att du brinner för något. Det finns ju massa olika saker man kan göra inom modebranschen, det behöver ju inte bara vara modelljobb. Man kan ju även arbeta som stylist, sy och designa kläder eller jobba på modetidningar mm.
När det gäller vikt och längd så har det förr varit striktare regler, men nu så söker modellagenturer efter både kortare och längre modeller med olika kroppstyper. Det beror ju också på vad man är modell för, är man hand eller fotmodell så spelar det ju ingen roll hur lång man är. Alla modellagenturer söker ju olika typer av modeller, något som man själv inte tycker om på sin kropp kan just vara det som modellagenturen söker efter. Så på din fråga om 166 cm är för kort så är svaret nej. Men du kan pröva att söka efter seriösa modellagenturer och via dem ta reda på vad de söker hos en modell.
Man skall också komma ihåg om man är under 18 så måste man ha godkännande av föräldrarna att man börjar som modell och skriver avtal med agenturen. Vi har också hört att modellagenturerna gärna vill att man skall klara sig själv mycket, så det är bra om man inte är allt för ung. Modellbranschen är väldigt hård och konkurrensen är stor, man skall kunna ta kritik och ha skinn på näsan. Man skall också vara självsäker och fast man får negativ kritik så skall man inte låta det påverka ens egna bild av sig själv utan kunna gå vidare och känna sig stolt över sin kropp iaf. Som sagt så vill ju olika agenturer ha olika typer av modeller, bara för att man kanske får nej av en modellagentur så kanske nästa just söker efter en modell som du.
Till din fråga om hur man vet om man ser bra ut. Alla är vi vackra och unika precis som vi är. Det är viktigt att man inte jämför sig med andra och nedvärderar sig själv. Utstrålning är något som kommer innefrån och som har stor betydelse. Om man själv tycker om sin kropp och är nöjd med sig själv så utspeglar man det också till andra. I dagens samhälle så får vi varje dag en dos av hur vi borde vara och hur vi borde se ut. Det är viktigt att man också har en sund relation till media, och vet att det också används retuscheringar i modemagasin så att modellerna skall se så perfekta ut som möjligt. Alla har vi bad hair day och man vaknar inte på morgonen med perfekt make-up och hår som på filmer :P Det är viktigt att man tar hand om kroppen och äter ordentligt med bra mat och motionerar för att kroppen skall må så bra som möjligt.
Det är jätteroligt att du har hittat nått som du är intresserad av och om det är något som du känner att du vill göra så skall man följa sitt hjärta, men på samma gång veta vad man ger sig in i. Lycka till och tro på dig själv!
Kram Praktikanten Sabina och Ungdomsinformatören Liselott