Mörka fläckar efter finnar
21.01.2016
Hejsan
Jag har väldigt mycket svarta fläckar i ansiktet efter finnar, det är så mycket att jag inte vill gå utan smink och visa dem. Men jag vill gärna kunna gå utan tungt smink (foundation och concealer) på sommaren. Har provat bb-cream men fläckarna syns igenom. Undrar alltså ifall det finns sätt att bleka bort fläckarna utan att gå på behandligar?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
26.01.2016
Hejsan,
Nu vet jag ju inte hur länge du haft fläckarna. Men kanske inte så jätte många år. De brukar nog blekas av sig själv men det kan ta något år. Men om du varje dag använder rengöring och gärna ansiktsvatten och fuktkräm, sen minst en gång  i veckan en rengörande mask och 1-2 gånger i månaden en peeling så kommer nog din hud att börja se fräschare och friskare ut. När man blir brun i solen brukar fläckarna inte synas lika bra heller, men du kan ju hjälpa huden lite på traven med en brun utan sol tills du har fått en ordentlig solbränna. Ju mindre du täcker in din hud desto bättre kommer den att må och desto bättre kommer den också att se ut. Så försök att inte täcka in den alltför mycket. Men jag förstår att du ändå vill ha något som jämnar ut det värsta. Har du provat ett ordentligt mineralpuder? De täcker och jämnar ut men ser ändå inte översminkat ut. Youngblood som säljs av Carpelan cosmetics som finns i Kvevlax är min favorit, lite dyrt men man har det länge.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna