Munandning
07.01.2018
Hej! Jag är jättemissnöjd över hur mitt ansikte ser ut. Det jag har problem med är flyende haka, hängande kinder och riktigt sneda tänder. Det var inte bara för en dag sedan som jag läste om munandning och dess negativa effekter, och utifrån vad jag läst kan det vara därför mitt ansikte ser ut som det gör. Jag andas genom munnen och har nog gjort det hela mitt liv. Hur påverkar munandning ansiktet och tänderna? Vilka delar av ansiktet påverkar det isåfall, kan det förutom käken påverka t.ex. ögonen? Hur kan jag göra för att lära mig andas genom näsan? Kan man få hjälp någonstans ifrån? Jag tror det är något fel på mig, för jag har jättesvårt och tungt att andas genom näsan, kan inte göra det länge alls. Finns det sätt att åtgärda t.ex. hängande kinder och flyende haka? Kan man operera? Tycker det ser så otroligt fult ut, tycker det verkligen drar ner på mitt utseende. dsjnsdokn

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.01.2018
Hej dsjnsdokn!
Nu kan jag ju inte se hur du ser ut, och inte är jag varken näs-mun-hals- eller öronläkare eller plastikkirurg eller något sådant heller. Men lite började jag nog fundera på det här med att du har svårt att andas genom näsan, kanske där finns något ivägen? Hur skulle det vara om du beställde en tid till en allmänläkare först, som vid behov sedan kan ge remiss tex till en nässpecialist vid centralsjukhuset? Kolla om de kan göra något åt din andning - och tala överlag med dem om dina bekymmer. Se, att ha problem med andingen kan ju påverka annat också, som nattsömnen, så det sku verkligen löna sig att kolla upp. Och så kan de fundera ifall munandningen påverkar resten av ansiktet eller tänderna på något vis. Jag vet inte om du har något felbett som påverkar den flyende hakan eller något, men en tandläkare kan säkert säga om det skulle hjälpa med nackdrag eller tandställning eller något. I vissa fall vill de ju i så fall börja med det ännu medan man växer, men jag vet att vissa får även när de fyllt 18 eller i vuxen ålder just för att man då växt klart.
Klart att det till en del finns fysiska saker man kan göra för att bli mer bekväm med sitt eget utseende, så som plastikoperationer eller träning av käkens muskler, men mycket sitter det ändå mellan öronen hur väl man trivs med sin spegelbild. Har du annars kikat på våra sidor om hur man blir av med komplex? Kanske där finns någon tanke du ännu inte prövat - även om det kräver övning att börja tycka om sig själv trots vissa upplevda brister (det går inte som genom ett trollslag, menade jag).
Stor kram, Liselott