Normala bröst?
18.06.2016
Hej!
Jag undrar om mina bröst ligger kring/över/under medel-storleken för tjejer med min ålder och vikt. Jag är 19 år gammal, har BH-storleken 75D, är 165cm lång och väger 60kg. Lana

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.06.2016
Hej.
Jag hittade inga säkra källor på vad den vanligaste bh-storleken är i Finland just nu. Men både i USA och i England, och sannolikt också här, har genomsnittsstorleken ökat med en storlek under de senaste 10 åren, så just nu är den vanligaste storleken i USA 80C, och i England D. Det är ju säkert många olika faktorer som spelar in på varför bröststorleken "växer", dels har det kanske att göra med att man är bättre på att välja rätt storlek nu, själva måtten på bh:arna kan ha ändrat lite p.g.a. att många vill ha större bröst. (det är för många "roligare" att köpa en bh med kupstorlek D än en i storlek C, och då väljer man hellre en sådant märke där man har "större" bröst.) men i takt med att mänskligheten även i övrigt blir större och tyngre så påverkar det naturligtvis också våra kroppar, så sakta men säkert blir "normala" bröst allt större.
Jag tror att den vanligaste storleken i finland är runt 80 C, men det säger egentligen väldigt lite eftersom det, som jag redan tidigare skrev, inte nödvändigtvis betyder att kvinnors bröst nödvändigtvis är exakt den storleken, bara att det är de bh:ar som säljs mest. Så du ligger lite "över" medel. Det absolut mest avgörande för hur ett par bröst passar på en kropp handlar ändå sist och slutligen om huruvida bäraren själv accepterar dem. Om man själv är nöjd syns det utanpå och då är det det människor ser - sällan ser de ju vilken storlek det står på lappen i din bh.
Ha en skön sommar!
Kram
Tessi