Ojämn rumpa!
08.01.2015
Hej! Jag har tränat badminton ganska länge men nu slutat. Nu när jag kollar i spegeln är ena sidan större än den andra, kan det bero på att jag tränat upp den större sidan? När jag jämför båda sidorna med varandra tycker jag att den mindre rump sidan är snyggare, hur jämnar man ut rumpan? Och kan man få "den störres muskler att krympa?" Tack på förhand Lillis appelqvist
PT Sarah svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
12.01.2015
Hejsan Lillis appelqvist,
Vi ska kolla saken med en av våra träningsexperter, svaret kommer här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej Lillis!
Badminton är superträning för rumpan! Det kan mycket väl hända att du är ojämt stark (och eventuellt olika stor) i sidorna som en följd av badmintonträningen. Om man har tränat muskelträning länge och har fått större muskler och plötsligt slutar helt, så minskar musklerna så småningom i omfång helt av sig själv. Musklerna kräver kontinuerlig träning för att fortsätta växa. Så, den sidan av din rumpa som är större kommer kanske att minska lite nu då du har slutat med badmintonträningen. Sen fungerar det ju också så att du kan träna upp den andra sidan av rumpan så den blir lite större, men det är kanske svårare och kräver en viss envishet. De flesta övningarna man gör, tränar hela rumpan på samma gång, men i vissa övningar kan du träna bara ena sidan om du så vill. Såna övningar är t.ex. utfallssteg, olika typer av benlyft och övningar där du fäster ena benet i en maskin på gymmet och på så sätt isolerar ena sidan och tränar bara den.
Sen ska du också komma ihåg att vi alla är olika i ”sidorna”, det finns nog inte en enda människa som är helt symmetrisk!
Hoppas du fick svar på din fråga! J
Hälsningar, PT-Sarah