Osäkerhet
10.12.2022
Kan man få sämre vitsord p.g.a psykisk ohälsa?
Jag har nästa alltid på mig långärmade på jumpan läraren verkar int så glad när jag kommer med en hoodie men de är väl bättre än att ca 20personer från min klass ser min vänstra arm där jag har grövre sår.
Jag ät rädd att få kommentarer som jag fått ända sen förskola nu på 7an har jag blivit kallad störd och demon o.s.v jag tycker jag ser tjock ut efter som min mage int är plattare men ändå ser jag revben tydligare had gått ner en del i min vikt har fått tillbaka lite :)
Problem kid

Ungdomsinformatör Kix svarar
15.12.2022
Hejsan!
Tack för din fråga.
Jag kan förstå att du känner dig obekväm med att visa dina sår för de andra i klassen, speciellt ifall de kanske inte har läkt riktigt helt ännu. Läraren kan inte ge dig lägre vitsord på grund av din klädsel, men funderar kanske att det blir alldeles för varmt för dig när du har på dig en hoodie, för de är ofta i ganska tjockt tyg. Kanske finns det någon lite tunnare tröja du kunde ha istället? Jag skulle rekommendera dig att gå och prata med din lärare om varför du vill ha långärmat på dig. Lärarens reaktion är säkert av oförståelse, skulle hen förstå varför du är bekvämast i långärmat så skulle hen kanske ha en annan reaktion till din klädsel.
Jag är ledsen att höra att folk har kallat dig fula ord när du var ett barn. Det är inte okej – och det som du behöver komma ihåg är att det var heller inte ditt fel! Barn kan vara elaka mot andra barn av många orsaker, och det betyder inte att det är något fel på den som blir retad. Det var de andra barnen som gjorde fel, inte du. Du är tillräcklig som du är, och ditt värde sitter inte i din vikt eller ditt utseende, utan hur du är som person. Hur man är mot andra människor och hur man är mot sig själv (försök vara lika snäll mot dig själv som du skulle vara mot en god vän) är allt som sist och slutligen räknas.
Du frågar ifall man kan få sämre vitsord p.g.a. psykisk ohälsa, och på ett vis kan man nog tyvärr få det. Det handlar inte om att läraren skulle ge sämre vitsord för att hen ser att någon mår dåligt, utan för att man helt enkelt kanske inte orkar koncentrera sig lika bra ifall man lider av psykisk ohälsa, eftersom det drar energi ur en att må dåligt, så att man blir trött. Men där vill skolan hjälpa så gott det går, så att det mentala måendet inte ska påverka skolgången så negativt. Så det är jättebra ifall du kan gå och prata med exempelvis kuratorn om det du känner, eller åt en skolcoach eller lärare eller någon annan vuxen som du litar på.
Hoppas du får må bättre snart!
Kram, Kix