Passar jag i lång page?
21.06.2014
Hej! Jag undrar om jag skulle passa i lång page? Just nu har jag lugg och långt hår, och alla säger att jag passar jättebra i lugg.
Jag har ganska brett ansikte, och långt. Bred, hög panna (som jag lyckligtvis kan dölja med luggen), breda käkben som inte är kantiga och inte någon spetsig haka, utan rundad. Mina kindben är något bredare än käkbenen. Alltså ett ganska långt och brett ansikte, men samtidigt inte jättebrett. Dessutom har jag ovanligt stort huvudomfång, ca 60 centimeter. Mitt huvud ser alltså inte så elegant ut. Jag är 1,64 m lång.
När jag var liten hade jag lång page och det såg rätt bra ut, men jag vet inte om jag kan ha det nu. Har redan kollar på en massa "vilken frisyr passar jag i?"-sidor på nätet, men blir inte riktigt klok på det.
Tacksam för svar!! Banani

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.06.2014
Hej Banani!
Vi har hört det många gånger under våra liv, att page är en frisyr som klär många kvinnor. Visst, kanske finns det frisyrer som klär just en viss tjej bättre och visst, alla klär inte i page. Men just en page som går nedanför käkbenen verkar vara en klassiker som rekommenderas åt många. Kanske det är det som mest talar för just den frisyren - den har aldrig försvunnit ur mode. Den har alltid funnits (eller typ sedan 1920-talet då västerländska kvinnor först började klippa sitt långa hår), oavsett vad rådande mode dikterat, och det finns ännu idag kvinnor i ALLA åldrar som har kort, halvlång eller lång page, med eller utan pannlugg. Vilket nog kan anses vara det bästa berömmet för en viss frisyr. Plus att den är lättskött och behöver inte snyggas till hos frisören var fjärde vecka för att man ska se ut som folk.
Så utan att kunna se dig, så skulle vi nog säga att lång page är ett relativt säkert kort. Precis som du skriver, så kan det ändå vara svårt att säga ifall man passar i en viss fisyr även med hjälp av alla facyga testa-frisyr-program - för det brukar vara svårt att se sig själv helt obejktivt, utan vanor och förutfattade åsikter om det egna utseendet. Men att pröva på en förändring brukar för det mesta ha indirekta positiva bieffekter, som att se sig själv på ett nytt sätt, liksom med nya ögon. Så efter fissabesöket kanske du inte alls längre tycker att du har ett oelegant och stort huvud (tack för den, säger en med samma huvudomkrets ;)). Inte för frisyrens skull, utan vad förändringen gjorde med ditt självförtroende och din självbild :D Det är ju inte heller en sådan frisyr som man måste vänta åratal på att ska växa ut heller, så "risken" är inte stor. Kolla för säkerhets skull vad din frisör säger, men vi skulle personligen nog säga KÖR! :D
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster-sommarjobbaren Angelica