piercing i näsan
19.06.2016
hej jag är 16 år och skulle vilja ta en piercing i näsan! undrar bara var man kan ta det vad det kostar och måste jag ha nåns underskrift? jag har ganska mycket problem med näsan, jag är täppt och snorig ganska ofta skulle de bli problematiskt med en piercing då? och tar det ont? inte stör väl en sån piercing vissa jobb och sånt?

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
20.06.2016
Hej,
det finns några studion i Vasa var man kan pierca sig. De flesta ställen brukar ha en åldersgräns på 18 år, är man yngre (16-18 år) så måste man ha någondera förälders tillstånd på att man får pierca sig. Priset på näspiercing brukar vara kring 60€.
Exempel på ställen är Fist of Needles och Vaasan lävistyspaja. Vasa har flera tatueringsstudion men jag kan inte hitta information om att de skulle pierca. Men man kan alltid kontakta dem och kolla upp :)
Visst kan det vara knepigt att ha ett smycke i näsan om man ofta är täppt och snorig, speciellt i början när det ska läka. Men när den väl har läkt så lär man sig kanska snabbt hur man ska hantera piercingen och hur man tex ska snyta sig för att det ska gå lättast. Man vänjer sig :)
Om det tar ont varierar nog från person till person och hur känslig man är. Vissa tycker inte det känns så mycket medan det av vissa kan upplevas smärtsamt. Man gör ju ändå ett hål i näsvingen.
Vissa branscher har såna regler att man inte får ha synliga smycken och piercingar. Det har lite ändrat med åren och är mera okej att man i jobbet har piercingar i bland annat ansiktet. Men ska du exempelvis jobba inom vården så kan det krävas från arbetsplatsen att man inte får ha synliga piercingar. Även vissa andra arbeten. Jag fick tex inte ha min näspiercing då jag ett antal år sedan jobbade i butikskassan. Men där varierar det nog mellan butiker.
Hoppas du fick svar på dina frågor :)
Hälsningar
Alexandra