Piercing i näsan
22.10.2018
Hej!
Jag skulle vilja göra piercing i näsan och jag har fått lov av mamma men ja undrar hur mycket det kostar och hur man gör det? Och måste man få tillstånd av föräldern för att göra det? Gör man det vid en tatuerings salong eller bara vid någon som gör hål i öronen? Hålet

Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.10.2018
Hej Hålet!
De flesta piercare vill helst inte göra piercingar på ungdomar under 16 år, en del har till och med 18-års åldersgräns. Vissa vill att alla under 16 eller 18 har vårdnadshavarens tillstånd till det först. Det varierar alltså från studio till studio. Det finns tydligen en och annan piercare som gör undantag, tex Vaasan Lävistyspaja. Och ja, helst ska du nog göra det hos en utbildad piercare tex på en tatueringsstudio för att det ska ske på rätt sätt, vara garanterat hygieniskt osv. Priser hittar du på olika tatuerings- och piercingsstudios hemsidor, så googla vilka som finns i din hemkommun eller närmaste stad, så där kan du jämföra och fundera. Fråga gärna kompisar också var de gjort sina och vad de tyckte. Studiona brukar även ha sidor där de förklarar precis allt om hur det går till och hur det ska skötas efteråt. Överlag skulle jag nog föreslå att du tog med mamma eller pappa när du far och gör piercingen, de kan då försäkra sig om att allt verkar gå rätt till.
kram, Liselott