Piercing i örat
07.11.2022
Hej! Jag skulle vilja skaffa en piercing i örat. Var kan jag göra det? Jag bor i Närpes, så det skulle gärna få vara här i närheten. Har läst att Fist of needles verkar vara populärt. Men har sett en bild av örhänget man får där och det faller mig tyvärr inte i smaken. Vet ni om det finns olika alternativ, alltså om man kan välja vilket örhänge man vill ha? Det örhänge jag såg var en grå, liten boll, vilket känns lite för "rockigt" för mig. Jag kommer ju att gå runt med örhänget ganska länge medan det läker, så det skulle ju gärna få vara något som passar mig. -

Ungdomsinformatör Kix svarar
10.11.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Jag jobbade själv som piercare på Fist of Needles i 4 år innan jag började jobba på Decibel, så här kommer lite input från mig :)
Det är jättebra att du vill ta din piercing hos en professionell piercare, för man ska inte ta hål med en hålpistol (av många olika anledningar, det förvånar mig att man ens gör det längre) utan med en nål. Mig veterligen så finns det ingen i Närpes just nu som gör det professionellt, så jag tror nog att Fist of Needles är ditt närmaste alternativ. Speciellt när man tar hål genom det område som du beskriver i hemliga rutan så far det genom brosket, så då är det viktigt att det görs med en piercingnål och att det blir rakt, för att det ska kunna läka bra.
De smycken som Fist of Needles har som bassmycken för läkningen så kallas för labretter, det betyder att de har en liten platta på baksidan (så att det ska vara bekvämt och man inte ska sticka sig på den), och någon typ av boll eller annan utsmyckning på framsidan. Man får välja antingen en silverboll (oftast 3mm i diameter, så den är väldigt liten, ibland finns också lite större som 4 och 5 millimeter om någon ber om det), eller en silverboll där det sitter fast en ”diamant” på ändan. HÄR ser du en bild på hur labretten med silverboll ser ut, och HÄR ser du en bild på hur de med diamant ser ut (obs, random framgooglade bilder men det är ungefär samma modell som FON använder). Skulle det kännas för rockigt även ifall där var en diamant?
Ibland när folk har önskat på förhand så har det också funnits såna HÄR att välja på, där bollen är plattare, så att inte så mycket boll syns framifrån utan mest bara diamant, eller såna HÄR som är helt platta frampå.
När jag jobbade där så fick man också välja guld som färg om man hellre vill ha det, men jag vet att de har bytt smyckestyp sen dess så det kan vara det är annorlunda nu.
Jag föreslår att du mejlar FON med dina önskemål (eller någon annan förstås ifall du hittar ett professionellt alternativ närmare dig), eller bokar en konsultation på förhand där du får se på smyckena ifall du har vägarna förbi stan nångång (en konsultation kostar inget).
Bara det finns smycken som passar som första smycke som klarar av att gå genom en autoklav (steriliseringsmaskin) och de vet om vad du ska ha på förhand så kan det eventuellt gå att fixa enligt dina önskemål. Detta kan dock kosta lite mera än normalt ifall smycket du vill ha är utanför det vanliga sortimentet, men detta kan du kolla upp! Man kan alltid fråga!
Men kom ihåg - läkningsstaven har man i ungefär 2 månader för det område som du beskriver, så det är ändå inte JÄTTElänge som du behöver ha den där innan du kan byta till nåt som känns mera rätt för dig.
Lycka till :)
Mvh, Kix
P.S, eftersom du är under 18 så kommer du även behöva ha med dig en förälder när du gör piercingen, för att skriva under papper. Båda behöver ha med sig någon typ av ID, och har ni inte samma efternamn så kommer ni behöva styrka ert släktskap genom att exempelvis logga in på magistraten där det står vems barn som är vems. Men FON kan ge mera info om det här!