plastikoperation?
09.12.2014
Hej! undrar vad det skulle kosta att förminska blygdläpparna, eller egentligen bara ena. Den ena inre blygdläppen hänger mycket mer än den andra och jag skäms så för det, även de yttre blygdläpparna är lite ''slappa''. Är så rädd för vad min kille ska säga eller tänka om jag visar mig naken. Och ja, jag vet att det inte direkt är ovanligt men jag menar min kille har inte haft flickvän förut, enda nakna tjejer han har sett är ju porrstjärnor och dom ser ju ut som modeller och nu ska han nöja sig med mig? Jag vet han älskar mig, men det bekymrar mig för hur jag ser ut där nere. labia

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.12.2014
Hej labia!
Nu har vår egen sexalrådgivare-hälsovårdare Tessi nästa Decibel-jobbdag först på torsdag, hoppas du kan vänta på svar ett par dagar?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej.
Priset för plastikkirurgi av underlivet, d.v.s. förminskning eller omformning av blygdläpparna varierar säkert massor beroende på var operationen utförs, men om man jämför priserna som står på de olika klinikernas hemsidor så rör det sig på båda sidorna om 2000euro. Dock vet jag inte om alla kostnader finns med i detta pris (kontroller efteråt o.s.v.)
Jag tycker att du noggrannt skall fundera igenom detta. Som du skriver så har din pojkvän inte haft sex med någon förut, endast kollat på porrfilmer. Men såvida han inte är korkad så borde han ju veta och förstå att väldigt få flickor/kvinnor ser ut som i filmerna??? På samma sätt som de flesta förstår att man inte alltid kan bli serverad sån mat som de lagar i matlagningsprogram på tv och att livet inte alltid är som på film.
Är din pojkvän det perfekta exemplaret på en man? För om han inte är det så hållar antagligen han också på och nojjar sig över vad DU skall tycka då du ser honom naken. Skulle du vilja att han opererade sig bara för att han TROR att du inte kommer att tycka om det du ser? Är inte poängen med att vara tillsammans den att man tycker om varandra som man är? Inte att försöka ändra på varandras kroppar innan man ens har sett varandra nakna?
Det är sant att i många porrfilmer är brudarna opererade i underlivet. T.ex. brukar de inre blygdläpparna förminskas för att minska friktionen (det kan bli smärtsamt att ha sex många timmar i sträck om man har normala blygdläppar.) De brukar även ha blekt sin ändtarmsöppning för att den skall se ljusare ut (den normala hormonproduktionen hos vuxna människor gör att huden kring anus blir mörkare, det har ingenting med smuts att göra). Men som du vet är porrfilmer bara film, inte verklighet, och de som visar sig nakna i filmerna får betalt för att se ut så - det är deras jobb.
Det hör till det normala, d.v.s. inte undantagen, att de inre blygdläpparna är längre än de yttre på vuxna kvinnor, och de är så gott som aldrig lika stora. Och alla kroppar ser olika ut, det är meningen att det skall vara så, så om det skulle vara så att ens partner inte förstår det så borde man kanske överväga att hitta en annan partner istället för att överväga operation.
Kära du, jag vet att dethär kanske inte är svaret du vill ha, men jag önskar att du skulle fokusera din energi mer på att acceptera och tycka om dig själv som du är, istället för att sätta energi på att jämföra dig med det du inte är. Om din pojkvän älskar dig, som du skriver att han gör, så har ni alla förutsättningar att få ett alldeles fantastiskt sexliv (mycket bättre än på film, eftersom detta ju är på riktigt) men en förutsättning för att du/ni skall kunna slappna av och verkligen njuta av varann är att du slutar jämföra dig själv med brudarna i filmerna. Det är ju DIG han är tillsammans med.
Så mitt korta och exakta svar är att du inte behöver någon operation. Du ser ut precis som du skall göra. Lita på det!
Kramar
Tessi