Prickiga armar
23.01.2017
Hej. Jag har massor med röda prickar längs armarna. De kom till först några, kanske ett år sedan och har bara ökat sakta men säkert. Nu är det ju snart sommar så vill inte att någon ska kommentera det. Har provat lägga salva men verkar inte hjälpa Prickig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.01.2017
Hej,
Det är svårt att veta vad de röda prickarna på dina armar kan vara då jag inte vet hur de ser ut. Det är ju möjligt att de är nån form av eksem, men det kan också röra sig om inflammerade hårsäckar eller födelsemärken. Kliar de eller känns huden torr?
Jag tycker att du skall gå och tala med din skolhälsovårdare, hen kan antagligen ta ställning till vad prickarna beror på, och om de är nån form av allergiska eksem så kan hen rekommendera en kortisonsalva eller vid behov boka en läkartid till dig.
Jag tror inte att dina prickar är farliga, men det kan vara bra att kolla upp dem för att få veta vad de beror på och hur du kan bli kvitt dem.
Kram
Tessi