Råkade skära ett födelsemärke med rakbladet
16.05.2018
Hej Decibel,
Jag har ett födelsemärke nära könet som är lite upphöjt (den är ungefär där troskanten går), har haft den så länge jag kan minnas. Idag när jag rakade min bikinilinje råkade jag i misstag skära upp en bit av födelsemärket så det började blöda ganska ordentligt och jag tror en liten del skars av. Är det farligt? Jag desinficerade såret direkt och plåstrade om det ordentligt (det verkar inte blöda igenom). Det gör inte ont alls.
Tacksam för svar.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.05.2018
Hej.
Det borde inte vara nån panik. Du gkorde helt rätt som putsade och lade om såret. Men du kunde kanske överväga att låta ta bort födelsemärket helt och hållet? Om födelsemärket är beläget så att det annars också skaver mot troskanten så kanske det skulle vara bra att ta bort det.
Isåfall kan du boka en läkartid vid hvc. Ingreppet är litet och tar inte lång stund. Beroende på hur stort födelsemärket är så lägger de ofta ett stygn eller två som får tas bort ca en vecka senare.
Men om det verkar läka fint och det i allmänhet inte är i vägen så är det inte heller någon panik med att ta bort det.
Kram
Tessi