röda prickar/utslag på bröstkorgen
31.05.2017
Hej! jag har röda prickar/utslag på bröstkorgen och har haft det i ett halvår nu ungefär. osäker på om det är huden som reagerar på nåt eller om det är något ärftligt osv. vissa prickar är större och vissa är mindre, ser lite ut som finnar men de går inte att klämma dem så antar att det inte är det. jag vet inte vad det är och skulle vara tacksam för svar, BEHÖVER JAG VARA OROLIG? HUR FÅR JAG BORT DET? vill ha svar så snabbt som möjligt eftersom jag vill kunna ha tröjor som är lite mer urringade och inte behöva vara orolig för att nån ser åså. eas321

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.06.2017
Hej.
Det är jättesvårt att säga vad det är för prickar utan att ha sett dem. Det kan röra sig om finnar, vanliga talgkörtlar som blivit täppta eller någotning helt annat. Om de kliar så kan det också röra sig om nån form av eksem.
För att få svar på vad det är för prickar tycker jag att du skall besöka en ungdomsmottagning eller läkare. Antagligen är prickarna alldeles ofarliga.
Ta hand om din hud. Duscha, använd peelingkräm och fuktighetskräm vid behov. Lite sol brukar också vara bra för huden, bara man kommer ihåg att använda solskyddskräm.
Men som sagt, börja med att gå och visa upp prickarna för någon så kan du slappna av efter det.
Kram
Tessi