Små eller stora bröst?
01.07.2015
Hejsan! Jag har några frågor kring bröst. Jag har läst lite här och där i internet att tjejer som är smala får mindre bröst när de blir äldre och de som är lite rundare får större. Jag är 14 år och väger 39-40kg och har storlek 70B på bh (vet att jag har jätte låg vikt). Det är så att jag verkligen intee vill ha stora bröst men vet att jag troligen kommer få för att hela min släkt har det, så det är ingen som har små bröst så jag kommer säkert inte få det. Och vrf jag inte vill ha stora bröst är för att jag hatar att få uppmärksamhet av killar och att de kommer börja glo osv. För att redan nu så finns det några killar som gör det i skolan. Så tror du att det finns nån chans att jag får små bröst för att jag är smal? Tjej, 14år

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.07.2015
Hej Tjej 14 år!
Det finns två huvudsakliga faktorer som påverkar hur stora bröst man har/får. Den ena är såklart generna, arvsmassan, hur "Moder Natur" förprogrammerat att man ska se ut. Det kan man inte påverka desto mer, man får de knän/ögon/näsa/bröst man får. Till en del kan man försöka förutspå hurudana bröst man kommer att få som färdigvuxen genom att se hurudana mamma, systrar, mostrar, farmor osv har - men det stämmer inte alltid. Systrar kan få väldigt olika bröst (lite privat, men min syster har A-kupa och jag G-kupa och båda M-storlek på kläderna - fast man kan ju anta att sådana stora avvikelser är väldigt ovanliga), eller så får de nästan likadana, you never know.
Den andra saken som påverkar är hur stor fettprocent man har i kroppen. Se, bröst består till största delen av fett och sedan lite bindvävnad och mjölkkörtlar och -kanaler. Brösten är en av de vanliga fettreservställena hos kvinnar, andra är magen, höfterna, rumpan och låren. När vi går upp i vikt på grund av att vi inte gör av med lika mycket energi som vi får in, så lägger sig fettet i reserverna - och då får vi större bröst. Går vi ner i vikt, så minstar brösten i storlek. Därför kan samma människa ha varierande storlek på brösten under livets gång, beroende på vad hon väger. Smala människor kan ha mindre fett i brösten, men hade naturen programmerat dem att ha större bröst, så får de ändå större bröst - de är större till volymen - och tvärtom.
Undantaget är såklart om en person under puberteten svälter sig själv, är undernärd. Då får brösten inte den näring de skulle ha behövt för att växa till det som de var menade att bli. Att vara undernärd en längre tid påverkar dock mycket mera hjärnan (och därmed tex förmågan att minnas, koncentrera sig, lära sig nytt osv). Hos vissa, tex anorektiker, kan delar av kroppen eventuellt återhämta sig och växa ikapp - dock kanske inte hjärnan... Att vara undernärd ska dock inte förväxlas med att vara naturligt smal. Vissa är smala till växten, andra breda, vissa har lättare att lägga på hullet, andra svårare. Smala kan äta hur bra som helst och växa precis som de ska - och så är det många smala och taniga tjejer som under puberteten och under åren därefter fyller ut till mera kvinnliga former, helt naturligt. Själva vikten har inte heller med saken att göra, eftersom tex muskler väger mera än fett och man kan ha olika tung benbyggnad.
Sedan finns det annat som tillfälligt eller för en längre tid påverkar bröstens storlek, som att de är större strax före mens, under graviditet och under amning, oftast mindre efter det och efter klimakteriet. Sådant som tex att p-piller skulle göra brösten större är nog mest en myt: en del tjejers kroppar samlar vätska som biverkning av hormonerna i p-pillren och då ser brösten också större ut.
Vi kan förstå att du inte vill att pojkar ska glo på dina bröst. Men för den skull ska du inte avsky dina bröst! Minns att andra bara kan få dig att känna dig sämre om du TILLÅTER det - du bestämmer vad du ska tycka om din kropp och därmed om dig själv. Målet borde vara att alla tjejer ska vara nöjda och stolta och bekväma med sina egna bröst och inte värdera dem enligt andras åsikter. Inte heller ska du döma dina bröst enligt vad du tycker precis just nu: du kanske inte alls tycker samma sak eller vill samma sak med din kropp om ett år eller 10 år. Ett litet tips dock: försök inte att gömma dina bröst. De som skäms för sina bröst brukar ofta huka sig över dem, liksom dra in bröstkorgen, hålla armarna skyddande runt dem osv. Men enligt kroppsspråket ser de då ut som om de vore osäkra, svaga, blyga - eller i värsta fall avvisande eller ogillande. Sådana människor hänger andra inte gärna med. Men om du rätar på ryggen, har en bra hållning, är avslappnad i armarna och upp med hakan, så ser du genast mera självsäker och trygg ut - och det är attraktivt! Då tänker inte folk lika lätt på dig som ett objekt, en sak att tycka till om, heller.
Slutligen angående killars stirrande på bröst. Det har länge sagts att det kan killar/män inte rå för, att de typ är sexuella djur som inte kan hejda sin kåthet - men det är bara bullsh*t. Klart att pojkar och män kan bete sig ordentligt och inte se tjejer som saker som de kan betygsätta eller har rätt att glo på. Så påminn dem om det om du vill och vågar ("Mina ögon är här UPPE, din gorilla"!) - men strunta i att försöka dölja dig själv. Det blir inte bättre av det. Du har fina bröst - för de sitter på DIG!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott