sportbh
07.01.2014
hej! Har funderat en stund på det här med sportbh. Varifrån kan man få bra & billiga sportbh? Ska man ha en vanlig bh under, eller bara sportbh:n då man tränar? Ska man tvätta den efter varje träning? & hur vet man vilken som passar bäst, går det som via storlekar som xs, s, m, l osv? om ni förstår hur jag menar;) men tacksam för svar, jättebra att ni finns så man bara kan kika in eller fråga nåt man vill veta, och så kommer svaren snabbt! :) gymnastik

Ungdomsinformatören Lena svarar
09.01.2014
Hej!
Vad bra att du frågar om sportbh:n, det är faktiskt något som flera tjejer och kvinnor borde tänka på. Sportbh:n borde alla kvinnor använda när de rör på sig, eftersom vanliga bh:n inte är gjorda för sportande. Det är lika viktigt för både småbröstade som de, som har större bröst, att satsa på bra sportbh:n, eftersom brösten behöver ordentligt stöd när man rör på sig. Om man tex springer och hoppar kan brösten hoppa upp och ner tom flera cm. Vanliga bh:n stöder bröstens rörelser bara till ca 40%, medan en bra sportbh stöder brösten upp till 80%. Dessutom så är det ju ganska äckligt om man använder samma bh:n tex i skolan som när man svettas på träningarna...
Hurudan sportbh du ska köpa beror mycket på vilka grenar du håller på med - det finns sportbh:n som stöder mera och så finns det sådana som är menade för tex yoga och lugnare grenar. Men om du håller på med något där du hoppar och springer en massa, så kan jag rekommendera tex sportbh:n i Lindex. De är av märket Lindex och har brottarrygg. Kolla här. De finns i storlekar S,M,L osv. men de har också en storlek för kupan, så om du har små bröst kan du köpa en storlek med kupan A/B. (Exempel XS A/B) De kostar 19,95€ och jag tycker själv att de är billiga. Har själv flera par av dessa och håller mest på grenar som kräver mycket stöd av sportbh:n.
Sedan vet jag att flera använder sportbh:n från tex H&M och de är nog relativt bra också (och billiga!), speciellt om man inte har jättestora bröst. De jag syftar på har också brottarrygg och de finns i flera olika färger och mönster, vilket är ganska kul! Tycker själv att de inte stöder lika mycket som tex de som jag redan nämnde, men funkar nog helt bra speciellt i lugnare grenar. Också de här är av storlekarna S, M, L....
Men du ska ju alltid prova på sportbh:n innan du köper den så du vet att den känns rätt och stöder ordentligt. Hoppa gärna lite i provrummet också så att du känner hur de stöder. Kom ihåg att de ändå inte får pressa ihop brösten för mycket, utan de ska kännas bra.
Rekommendationen är nog att tvätta sportbh:n efter varje användning, då håller de längre. Men du behöver inte tvätta dem varje gång om du inte svettats hemskt mycket under passet.
Hoppas du hittar sådana som passar dig!
Hälsar ungdomsinformatören Lena