Stort huvud!
15.05.2014
Hej jag har ett stort huvud tycker jag mitt huvuds omkrets är 58 cm. jag är 184 cm lång och har också en lång hals, ugnefär 16 cm. jag fyllde just 16.
Har fått höra kommentarer om mitt huvud och undrar vad jag kan göra(inte mobbning, mest på skämt men ändå) Kommer mitt huvud och hals fortsätta växa tror ni eller komer det bli ännu konstigare? Finns det en chans att kroppen växer så det skulle bli lite bättre? Jeppe

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.05.2014
Hej Jeppe!
Jahapp, om du har stort huvud så har jag - som KVINNA - ännu större huvud (59 cm) och min sambo megastort (63 cm) ;D.Jisses vad smarta vi ska vara! (nånee, storleken har inget med intelligensen att göra, tyvärr, men det ger dig en hel del bra grunder för att kunna skämta bort folks skämtsamma kommentarer om ditt huvud).
Det är absolut inget märkvärdigt stort med ditt huvud! Medeltalet för män är faktiskt just 58 cm och 56 för kvinnor. Det är nog bara det att resten av din kropp inte riktigt hunnit med takten som huvudet och halsen vuxit i. Det kommer att jämna ut sig när hela du blir lite "stadigare". Nu menar vi inte tjock, utan mera manligt muskulös. Musklerna och formerna kommer också med puberteten, men det är supervanligt att man ser lite lång, gänglig och spinkig ut under ett skede av puberteten innan allt hunnit växa klart. Naturligtvis skadar det inte för symmetrin och harmonin i din kropp heller att kanske träna lite rygg- och nackmuskler för att snabbare jämna ut. Men annars är det nog bara att ha tålamod med den egna kroppen, och hitta fyndiga motkommentarer när kompisarna säger något om ditt (normal)stora huvud!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott