Streck på låren
03.05.2017
Hej de e så att ja märkte idag efter ja duschat att ja har streck på insidan av låren. Mina lår tar i varandra och strecken är typ blå/lila inte jätte synliga och jag har sett såna förr men inte på mej skälv och vet int va de e å undrar om de e farlit å va de beror på å om man kan gör nå åt de..

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.05.2017
Hej,
Precis som i kommentaren du har fått så gissar jag att det är hudbristningar. Man kan få dem nästan var som helst på kroppen, i all synnerhet om kroppen ändrar mycket på kort tid, antingen så att man får mycket muskler snabbt eller att pubertetsutvecklingen gör att kroppen förändras. För tjejer är det vanligt att få hudbristningar på låren, rumpan och brösten eftersom de är kroppsdelar som ändrar mycket under puberteten.
Hudbristningarna är inte farliga, men huden hat helt enkelt inte hunnit töjas ut riktigt i samma takt som förändringen har skett och då blir det som små ärr. Precis som alla andra ärr så kommer de att blekna med tiden, men de försvinner inte helt. Det säljs många olika krämer och salvor som sägs ta bort dem, men tyvärr kan de oftast inte hålla vad de lovar. Det du skall komma ihåg är att de är helt normala, och att du inte behöver skämmas över dem - nästan alla får hudbristningar i någon grad, vissa tidigare och andra senare.
Hudbristningarna beror helt enkelt på att din kropp förändras i snabb takt. Om du vill försöka begränsa uppkomsten så kan du försöka torrborsta huden i samband med att du duschar, men inte heller det ger något 100% skydd.
Ta det lugnt. Det är helt som det ska.
Kram
Tessi