Svettas mycket
09.11.2014
Hej!
Jag svettas mega mycket i skolan men inte hemma, jag kan knappt vara med mina kompisar för jag vill inte att någon ska märka att jag svettas så mycket som jag gör. Finns det något sätt att göra så man svettas mindre? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.11.2014
Hej,
Det finns olika orsaker till att man svettas mycket. Dels svettas alla olika mycket - det har att göra med hur vår kropp är byggd och hur aktiva våra svettkörtlar är. Människor med bra kondition svettas i allmänhet mer än människor med dålig kondition fast man kanske skulle tro att det är tvärtom. Ofta brukar man börja svettas mer då man kommer i puberteten, och svettningarna minskar pånytt med tiden - men det är förstås en klen tröst om man befinner sig mitt i puberteten.
För att veta varför du svettas så mycket kunde du kontakta en läkare som kan undersöka dig och diskutera saken. Svettas du t.ex. jämnt över hela kroppen eller mest om händer och fötter? Du skriver att du svettas mycket i skolan, men inte då du är hemma. Kan svettningarna bero på att du är nervös eller osäker i skolan? Det är normalt att man svettas mer då man är nervös, men lite beroende på vilken som är orsaken till att du svettas så kan man försöka motverka det på olika sätt. Om dina svettningar t.ex. beror på att du är nervös så är "behandlingen" lite annorlunda än om problemet beror på överaktiva svettkörtlar.
Man kan testa olika deodoranter eller antiperspiranter som kan göra att man svettas mindre. Då kan man fråga om råd på t.ex. apoteket. Men om man upplever att problemet är stort, och att man p.g.a. svettningarna t.ex. inte vill träffa folk eller göra vissa saker så är det nog bra att tala med en läkare. Så mitt förslag är att du skulle boka en tid till läkare eller tala med din skolsköterska om saken. Eftersom du skriver att det begränsar ditt liv så är det onödigt att gå omkring och lida av saken om det finns någonting som kunde göras. Läkaren kunde tala med dig om dina symtom och om du annars är frisk, och lägga remisser till t.ex. blodprov. Beroende på vad dessa prov visar kan hen sedan rekommendera lämplig behandling.
Du behöver inte skämmas över dethär! Det är ju inte ditt fel, men för att ta reda på vad det beror på och om någonting kan göras är det bra om du ber om hjälp.
Många kramar
Tessi