tappar hår
15.11.2013
Hej!
Mitt problem är att jag tappar sjuukt mycket hår! Speciellt efter att men duschat och tvättat håret, det känns ungefär som att hälften ramlar av :( (jag vet att det inte gör det egentligen, men de e ju inte kul...) Men även annars så fäller jag mycket och har gjort det i många år, men de senaste året har varit brutalt!
Jag har långt hår och då ser det ju bara ut som att det skulle vara extra mycket som lossnar, men mitt hår har blivit märkvärt tunnare och detta tär ju såklart på självförtroendet lite.
Så hjälp mig nu, vad kan jag göra? Jag är inte speciellt intresserad av olika kosttillskott(har provat men det har inte hjälpt) och sedan ca 4 mån. äter jag p-piller, kan det ha nån inverkan?
tack för ert svar, hoppas verkligen ni kan ge mig nåt bra tips!
Josephine

Ungdomsinformatören Lena svarar
22.11.2013
Hej Josephine!
Förlåt att du fått vänta på svar, men vi har rusning med frågor nu (långt över 200 på 2½ vecka), men nu ska vi ta itu med din fråga!
Usch vad det är tråkigt att tappa hår! Jag vet precis hur det känns, eftersom jag själv förr hade mycket tjockare hår. :( Men det är nog sant att det ser ut som om man tappade massor av hår när man har långt hår. Man blir nog inte flintis, fastän det ibland kan kännas så. Det är helt normalt att tappa extra mycket hår ett par ggr/år - också människorna "byter päls". Jag ska sammanställa lite tips som vår frisör Stina gett på liknande frågor förr:
Något du kan testa är att använda special-hårvatten, tex System 4 (ett bland många). Dessa stimulerar hårsäckarna, sätter igång blodcirkulationen och befrämjar hårets och hårbottnens välbefinnande. De här produkterna används ofta av män som börjar tappa sitt hår, för att förhindra lossningen in i det sista.
Du ska också alltid tvätta håret med milt shampoo och använd mycket vatten då du sköljer, inte för varmt. Massera hårbottnen med mjuka rörelser så att hela huden känns lös. Inte gnugga själva håret utan massera så att fingrarna sitter fast i hårbotten och på så sätt stimulera hårsäckarna och roten. Använd lämplig conditioner som du också masserar in litet extra länge. Skölj sen väl med ljumt vatten. Undvik heta värmeverktyg som sliter.
Vissa p-piller kan ha en såhär tråkig sidoeffekt, så det kan nog bra hända, att p-pillrena påverkar att håret lossnar. Kanske du kan nämna om saken nästa gång du går till preventivrådgivningen eller gynekologen.
Hoppas något av dessa hjälper!
Hälsar ungdomsinformatören Lena (med hjälp av frisörens tidigare svar på liknande frågor)