TAPPAR HÅR
06.01.2018
hej. jag är en tjej på 14 år fyller snart 15. jag har , två år tidigare börjat tappa hår. första månaderna var det kaos, sen lugnade deg sig o sedan började det med mjäll, sedan börja jag tappa jätte mycket. och de var under våren typ . sen så fortsatte det sig så, bu har jag tappat nästan allt hår vid tinningarna , det är bara mitt babyhår som är kvar, och jag har fått finnar över hela hårbotten som kliar så mycket. och jag har så fettigt hår, efter 2 dagar typ. och mjäll.
jag har börjat duscha håret mindre. jag drack cola och åt mycket godis, men ja har minskat de för att ja drack varje dag typ. + jag tog blodprov men de visade inget, borde jag göra de igen? för de säger att ja kan oxå ha brist o en obalans i hårbotten?
jag har vart deprimerad ett tag, men de va för länge sen. nu stressar jag och oroar mig för de minsta lilla som händer me min kropp amina2

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.01.2018
Hej amina2!
Äschdå, ja det är ju inte trevligt att tappa hår. Det är tyvärr svårt för oss att ge någon förklaring på varför du tappar så mycket hår, eftersom håravfall kan bero på så många olika saker. Håravfall, eller alopeci, kan uppstå på grund av ärftliga, medicinska, mekaniska eller kemiska faktorer, men man kan också tappa hår på grund av stress eller depression eller ett flertal andra brister eller sjukdomar. Mitt förslag är nog att du går till en läkare och diskuterar det här igen. Det kan ju exempelvis vara att finnarna och mjället beror på något som är lätt åtgärdat, eller att de i alla fall kan ta prover för att utesluta en massa annat.
Kram, Liselott