:/
07.02.2022
Hej! I dag när vi hade biologi skulle vi undersöka en fisk. Allt gick bra tills jag lufte mina ärmar upp för att jag skulle börja undersöka fisken noggrannare. Då frågade min ena bästa vän att Vad har jag för sår på armen..(Hon viste/vet ej att jag skär mig en hel del) Jag ignorerade frågar.. Då viskade min ”vän” eller Vad man kan kalla henne till min kompisar något och pekade på mina sår å flinade.. Vet ej om hon talar skit Men om jag kan Gissa pratar inte hon positivt… Jag satt dör tårarna i ögonen och fösökte inte gråta och lyckades gömma de. Förra veckan fryste hon totalt ut mej och sände mig jävlit fula blickar:/ Jag har inte heller mått bra siståne och har tenkt på att sluta allt dehär helvete. Och då börjar hon klaga på personen som inte har ”clear skin”.. Jag har inte bästa hudet och har kämpt mot akne ca 1 och ett halft år och dehär 3-4 månaden har min hud blivit mycket bättre Men inte helt perfekt.. Men jag HATAR när folk ska prata såna där skota saker… Jag hatar min liv redan så mycket och har ätit jävlit lite på ca 2-3 veckor och de känns att jag skulle svimma snart. Pratar med en lärare om detta och jag hatar att prata Hur jag mår och känner för andra:/ förlåt fö en lång meddelande.. En 13 årig tjej

Ungdomsinformatör Kix svarar
11.02.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Du får absolut skriva in långt hit! Jag brukar också skriva långt, haha, hoppas du orkar läsa ändå.
Förstår att du är besviken på den här kompisen, jag blir faktiskt också riktigt arg när jag läser det du skriver om hur hon reagerade på dina ärr. Absolut inte okej att viska om nån annan i dens sällskap, speciellt inte om ett sånt där känsligt ämne. Jag tycker inte hon låter som en speciellt hälsosam människa att vara runt just nu för att vara ärlig... sättet du skriver att hon fryst ut dig innan, och hur hon pratat illa om någon som inte har ”clear skin” fast hon vet att du haft problem med akne gör att jag känner att hon kan vara ganska manipulativ. Kanske för att hon är osäker/har dålig självkänsla eller inte mår så bra själv, ofta är det så, men det ursäktar ju ändå inte ett sånt beteende. Ibland när vissa typer av människor har dålig självkänsla så försöker de manipulera andra att känna sig dåliga, som ett sätt att själva känna sig bättre. Detta funkar dock aldrig i det långa loppet.
Det är svårt att säga vad du ska göra i den här situationen, för du skriver samtidigt att den här människan är en av dina bästa vänner, så några bra kvaliteter har hon ju antagligen också. Men om du kan så skulle jag kanske ändå rekommendera att du sätter en viss emotionell distans till henne så hon inte kan nå åt dig lika mycket, och i huvudsak väljer att förtro dig till andra vänner om privata saker som du funderar på. Låt henne inte få allt för mycket kontroll över dina tankar och känslor. Hon kanske blir bättre med tiden, men just nu tycker jag ärligt talat inte riktigt att hon låter som att hon är värd så mycket insikt i ditt huvud. Fortsätt du bara att vara den du är, behandla andra människor bra, och veta om att det räcker och du duger, oavsett vad hon viskar om. Folk brukar nog märka med tiden ändå vad som är sant och inte.
Ifall hon igen försöker frysa ut dig eller tittar snett på dig så tycker jag du kan konfrontera med henne och fråga vad det handlar om, ifall du orkar och vågar.
Jag är btw glad att höra att din hud har varit bättre på sistone :) Hoppas det hålls bra, åtminstone en längre period. Jag vet själv hur jobbigt det kan vara när huden bråkar, jag hade också mycket problem med min hud när jag var yngre. Det kan kännas jobbigt att se sig i spegeln när det är som värst, och det kan vara svårt att känna sig fin ibland. Men kom ihåg att du är såååå mycket mera än din hud! Fastän du har akne ibland så ÄR du inte din akne, och ditt värde sitter aldrig någonsin i hur din hud ser ut. Och ofta så ser folk inte ens hudproblem lika tydligt som man själv gör.
Jag är också glad att höra att du pratat/pratar med en lärare om ditt ätande. Du säger att du hatar att prata, men jag tror att ofta är det en vanesak. Man liksom vänjer sig med att dela med sig av sina tankar. Och när man har vant sig, så börjar man märka att tunga saker lättar av att berätta dem till någon (om det är till en trygg och pålitlig person). Det är jättebra att lära sig i en tidig ålder att våga både be om hjälp och ta emot hjälp. Det är många vuxna som också kämpar med det, men när man lär sig det så gör det livet mycket lättare. Man ska inte behöva gå och fundera på allt ensam! Kanske du också kan berätta om andra saker kring hur du mår med den här läraren, eller med kuratorn..?
Du får förstås gärna skriva in hit igen också om du vill :) Exempelvis om du vill berätta mera om känslorna kring att du skadar dig själv..? Såna frågor brukar jag svara på eftersom jag skrev min avhandling om det ämnet. Det skulle nog vara bra om du kunde sluta/trappa ner med det eftersom det är rätt beroendeframkallande, vilket du säkert redan märkt. Det skulle vara jättebra om du hittade andra sätt att få ut dina känslor på. Typ att skrika in i en kudde, hålla i isbitar, ta omväxlande varma och kalla duschar, skriva dagbok, rita med kritor (fast det så bara är runt runt runt i en cirkel), lyssna på musik, springa, prata om det, meditera, smätta gummiband på armen, rita röda sträck, eller annat. En grej jag också skulle rekommendera är att du ritar bilder ovanpå det ställe där du annars brukar skada dig, eller köper såna där fina ”engångstatueringar” som du kan sätta på det stället :) Det kan göra att man orkar hålla tillbaka lite längre istället för att igen skada sig.
Jag önskar dig fina saker i framtiden, det är du värd!
Kram, Kix