Alltså va
10.02.2014
Hej! Jag är en snart sjuttonårig tjej som är bekymrad över mina bröst. Jag har A-kupa och mina bröst har inte växt sedan sjuan. Jag skulle förstå om vårtgårdarna och bröstvårtorna skulle förändras men det gör de inte! Det enda som had förändrats är att jag fått behåring runt vårtgårdarna. Mina bröst har inte ens bröstformen utan är mera som en klump som inte blir till något.. Jag är så förvirrad! Jag är överviktig och resten av min kropp har utvecklats och fungerar normalt. Är det något fel på mig? Tacksam för svar! Sv

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
14.02.2014
Hej Sv!
Ne vet du vännnen, det är troligen inget alls fel på dig! Inget fysiskt fel i alla fall. Du råkar bara inte se ut som tjejerna i Cosmopolitan. Men det betyder inte att du ser "fel" ut! Se, de allra flesta av oss tjejer/kvinnor så har en bild i huvudet av hur bröst BORDE se ut. För alla bröst i modetidningar, porrfilmer - till och med i tvättmedelsreklamerna ser ju ut på ett visst sätt. De följer ett visst mode. Har du någonsin tänkt på brösten på tex de nakna kvinnor som avbildades på grekiska statyer eller 1700-talsmålningar. De har också exakt likadana bröst varendaste en av dem - det var exempelvis mode på 1700-talet att ha små och nästan strutformade med pyttesmåa vårtgårdar. Men tror du att alla kvinnor på den tiden hade likadana bröst. Ne, klart att bröst är lika olika som vi kan vara olika i ansiktet. De kanske innehåller samma delar, men vi ser alla olika ut! Och det finns inte något av det som är mera rätt eller mera fel. Även dina bröst är alldeles bra så där!
Det värsta du kan göra åt dig själv nu är att skaffa dig komplex för dina bröst! Det är det bara du och endast du som lider av. Eller ja kanske dina kommande pojkvänner kommer att lida av att DU inte tycker om dina bröst och skäms för dem. Hur tror du det kommer att kännas för dem när du försöker dölja dem för honom, inte vill ta av BH:n eller vill ha lampan släkt, stelnar till när han rör dem och är bombsäker på att han kommer att tycka att de är äckliga? Då är det DU som förstör för ert sexliv, inte han och inte dina bröst. Så snälla försök att inte avsky dina bröst! Snälla ta och läs alla våra tips på hur man blir av med sina komplex på våra infosidor, okej?
Det bästa du kan göra för dig själv är såklart att acceptera dig själv sådan som du är och lära dig att tycka om dina bröst som en del av allt det fina som är du. Och det nästbästa du kan göra är att skaffa en riktigt bra BH! Strunta i de flimsiga spetsprydda rea-BH:arna med tecknade figurer på och så går du till en riktig underklädesaffär och får hjälp med att välja ut en BH som verkligen sitter bra på dig och formar dina bröst till en vacker form. Det kan spela jättestor roll för hela utseendet och helhetsintrycket beroende på tex vilken modell man använder (balconette lyfter på ett helt annat sätt än t-shirtmodell osv osv) - plus att det ju finns femtielvatusen olika inlägg som kan hjälpa till att få dem att se fylligare ut på rätt ställen. Be jättegärna personalen i underklädesbutiken om hjälp - de kan verkligen oftast sin sak, BH-proffs! Vi kan bla rekommendera Change-kedjan som har affärer bla i Helsingfors och Åbo - och på nätet - och faktiskt också vissa Lindex (beror lite på försäljaren). So what hur du ser ut under BH:n - det är din ensak hursomhelst! Dina bröst ska inte behöva hindra dig från att tex duscha tillsammans med andra tjejer eller bli intim med en kille! Säger någon något negativt så har de ögonblckligen sjunkit ner på amöba-nivå när det gäller acceptans och respekt för andra. Tror du vi ungdomsinformatörer går omkring och har åsikter om andras bröst? Tror du ens att våra bröst ser ut som de i Cosmopolitan? Jovisst, kanske MED BH på ;D
Och slutligen, oroa dig inte för hårstråna - det hör till och alla har mer eller mindre. De flesta brukar bara rycka bort dem med pincett eller strax efter duschen när man får tag på dem med fingrarna. (Raka aldrig, då blir de bara grövre och mörkare). Hårstråna beror på de kvinnliga könshormonerna och det är tex vanligt att man får fler när man börjar med något hormonellt preventivmedel som p-piller eller är gravid.
Stoooor kraaaam, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna