De är perfekta
12.02.2014
Hej mina två bästa kompisar e såå vackra de har alltid nya fina kläder och otroligt fint hår. En av dem har haft en underbar pojkvänn oc den andra tycker alla pojkar om. Men ingen har någonsin tyckt om mig. Kaniske för att jag e tjock och ful. Jag känner mig väldigt ful fast jag har mina finaste kläder. Hur ska jag göra för att bli vackrare? Bara jag

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
18.02.2014
Hej Bara du!
Voj, vi tror att de flesta nog känner igen sig i din fråga, alla tänker vi sådär ibland. Inte en enda människa i världen är nöjd med sitt eget utseende, inte ens filmstjärnorna och kändisarna! Alla har vi något som vi vill ändra på. Och alltid verkar det som om någon annan har det bättre en man själv har det - vare sig det handlar om hur man ser ut, hur mycket pengar man har, var man jobbar etc.
Det är så vanligt att jämföra sig med andra, speciellt med sina vänner - men det leder ingenvart. Faktum är att vi alla har något som är fint också, det finns inte en människa i världen som bara skulle vara genomful. Vad har du för nytta av alla de negativa tankar du skapar genom att jämföra dig med andra? Eftersom du fått för dig att du inte duger och är sämre än dina vänner, gör jämförandet det hela bara värre.
Ju sämre tankar du tänker om dig själv, desto sämre kommer du att må och desto mera hjärntvättar du dig själv att faktiskt tro på det du tänker. Det är du som bestämmer vad du ska tänka om dig själv, ingen annan! Så om du bestämmer dig för att tänka dåliga tankar om dig själv, så är det så du kommer att känna dig.
Det du måste jobba på är ditt sätt att tänka - sättet du tänker på kan faktiskt förändra hela ditt liv. Du ska lära dig att acceptera dig som du är och förstå att du är bra och fin just som sådan. Vi tror inte alls på att du är tjock och ful! Du måste bara inse det själv också.
Experten Kirsi har tidigare gett väldigt bra knep på hur man kan förändra på sättet man ser på sig själv:
"Börja med att välja ut en del av dej själv som du är nöjd med, åtminstone lite nöjd. När du ser dej i spegeln skall du enbart fokusera på den delen och gärna försöka framhäva den så bra som du kan. Är det t.ex. din mun så kan du kanske använda en fin färg på läppstift/glans och en liner som framhäver formen på läpparna. Har du snygga öron kan du se till att de syns och ha snygga örhängen på dej osv. Det kan vara dina händer, ditt hår, dina ben eller vad som helst. Tycker du att det är svårt så gör en lista och börja med det du hatar minst.
Fokusera sedan enbart på den delen av dej själv. Hela långa dagen. Varje gång du ser dej i spegeln så ska du tänka ”oj vad fint hår jag har” eller ” vad mjuka och vackra händer jag har”. Säg positiva saker till dej gång på gång och känn efter vad det gör i din kropp och för dina känslor att ha denhär fina delen att tänka på och hur vacker den är för just dej. Fortsätt rutinmässigt att t.ex. sminka dina ögon precis som förr, men med samma känsla som då du t.ex borstar tänderna. Utan att sätta in några som helst känslor och tankar i det. Enda tankarna du får fokusera på är den del som du är nöjd med.
Första dagen du gör det är det svårt eftersom dina tankar är vana att följa ett visst mönster men ge inte upp utan fortsätt följande dag på samma sätt och följande dag och följande. Det tar ungefär tre veckor att bryta ett mönster eller lära in ett nytt, och det blir lite lättare för varje dag man kämpar sig igenom. Ibland lyckas det sämre och då är det viktigt att vara snäll mot sej själv och bara ta nya tag nästa dag. Varje dag kan bli en ny möjlighet att upptäcka saker hos dej som du verkligen tycker om. När du känner att du har accepterat en del av dej så fortsätt till nästa på din lista. Det är en lång process men garanterat värt att pröva på. "
Hur dumt det än låter, så är det faktiskt sant att skönheten kommer inifrån. De vackraste människorna utstrålar liv, glädje och värme och de har en positiv glimt i ögat som gör dem attraktiva. Om du ständigt bara hackar ner på dig själv och tror att du är ful syns inte denna utstrålning, utan den drunknar bland de negativa tankarna. Vänd på dina tankar och fokusera på att tänka positivt och jobba på din självkänsla (som är grunden till denna utstrålning), det hjälper dig att bli vackrare (inte bara i dina ögon utan också i andras ögon!). - vill du känna dig snyggare så ska du träna upp ditt sjävförtroende och stärka din självkänsla! Och när man trivs med sig själv märks det också utåt.
Och killarna då... Du KOMMER också att träffa någon en vacker dag. Det kanske inte händer just nu (även om du önskar det) men det kommer att ske. Och inte bara en kille, utan troligen flera! Och de kommer inte att bry sig om utsidan, utan de kommer att tycka om dig för den du är. Men för att de ska få upp ögonen för dig måste du jobba på hur du trivs med dig själv, hur mycket svårare är det för någon att tycka om dig, om du inte ens tycker om dig själv?
Stooor kraaaam hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Sanna
p.s. du såg väl kommentaren du fått av "en annan bara jag"? <3