Hur vanligt bli kortare än föräldrarna?
09.09.2017
Hej. Hur vanligt är att man blir kortare än sina föräldrar? Jag blev kortare än mina föräldrar. Jag är 162 cm lång. Min mamma är 168 cm lång och pappa är ca 170 cm lång. Min storebror blev längre pappa. Kan jag ha ärvt min längd från farmors sida, hon är kort? Jag har slutat växa sen jag va 14-15 år.. Jag har varit ofta förskyld när jag var yngre tills jag blev 16-17 år.
Jag är nöjd med min längd men jag undrar var jag kan ärvt den ifrån. 20 år och använder fortfarande barnkläder, även de för 13-14 år.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.09.2017
Hej.
Det vanligaste är att man blir nån sorts medeltal av föräldrarnas längd, vilket i ditt fall skulle ha inneburit att du skulle ha blivit ca 169 cm. Men detta är givetvis riktgivande, annars skulle man ju alltid vara exakt lika lång som alla sina syskon, och det vet vi ju att inte stämmer.
Ibland kan olika faktorer under ens uppväxt påverka längdtillväxten. T.ex. långvarig sjukdom eller undernäring kan påverka saken, men jag tror inte heller att man skall problematisera saken för mycket, allting är inte frågan om ett "problem" eller "avvikelse". Du skriver att du är nöjd med din längd, och då tycker jag att det är det som är det allra viktigaste. Säkerligen inverkar din farmors längd på ditt genetiska arv, precis som alla dina andra förfäder, men det är svårt (och i många fall oviktigt) att peka ut en enda faktor som skulle vara ansvarig, så det är nog mer än bara din farmors längd som spelar in.
Var nöjd med den du är. Du ser ut precis som det är meningen att just du skall se ut.
Kram
Tessi