Käkoperation...
14.06.2015
Hej, jo nu är det så här att jag har haft underbett och sned övre käke i hela mitt liv.
Hela mitt liv har det varit tandläkarbesök hit och tandläkarbesök dit, och jag fick min första metalltandställning (en sån som inte syns, där uppe) då jag var fem år gammal.
Sen dess blev det en hel del olika, då det var som mest hade jag en sådan där ovan, + att jag hade en till tandställning under natten som såg ut som ett sådant skydd som de har för ansiktet på en ishockeyhjälm...
Då jag kanske gick i femman eller sexan tog de bort dem och sa att de inte kunde göra mer förrän jag vuxit klart, och sen dess har bettet, åtminstone för mig, börjat synas mycket mer.
Nu har man bara det senaste året börjat se hur sned jag är t.ex. på foton, som man förut inte kunde se alls, och det är helt klart det värsta! Jag får alltid panik då man ska fotograferas, och jag vill inte att andra ska ta bilder av mig och sedan se, hur hemsk jag blir...
Antagligen är det p.g.a. att tandställningen togs bort som det har blivit så, och nu har det gått så långt att jag inte ens vill att folk ska titta på mig från sidan eller sätta upp mitt hår, eftersom man då kan se, speciellt från min vänstra sida, hur hemskt det ser ut.
Första gången någon ,som jag kan minnas, att någon ''kamrat'' skulle ha nämnt mitt bett var kanske i lågstadiet, då de sa att jag hade en spetsig haka.
Men jag tog då inte åt mig, eftersom jag ännu inte själv kunde se något fel och kände mig precis som alla andra, jag hade inte tittat speciellt noga själv.
Men de senaste åren och speciellt efter det senaste tandläkarbesöket för några månader sen, så har det hela blivit helt uppenbart, att jag inte ser ut som andra, och jag har nog inte stött på någon annan som har ett sådant udda bett som jag har (och tro mig, jag har både googlat och träffat andra människor, förstås.)
Mina föräldrar har oxå sagt, att den första gången (tror jag) som jag var till tandläkaren, så hade den sagt, att hen hade aldrig sett något värre bett och ojade sig då förstås, men eftersom jag själv var så pass liten så förstod jag då tack och lov inte vad hen menade.
Så nu, efter allt lidande tänker jag, nu får det vara nog!
Jag vill inte behöva vänta längre nu, jag vill inte behöva lida för det här längre! Jag vill bli vacker på foton och se ut som andra och vill inte bli ful på framtida körkort och dylikt.
Förut var jag vettskrämd av tanken på en operation, men nu vill jag få det överstökat, och jag tycker att det var så fel av tandläkaren att bara ta ut min tandställning så där, och få mig att tvingas se ut så här, utan att ha fått någon ordentlig vård, och tandställningarna som jag haft genom åren verkar ju inte ha hjälpt!
Enda haken ännu är ju då att jag inte lyckas få nån fart i projektet, jag vet ju att jag kommer ha en såndär ful synlig tandställning ovanpå tänderna åtm. 1 år före och efter operation, så jag skulle väl nog behöva börja någon gång, bara det att tandläkaren vill att jag ska ha växt klart först, och det tror jag att jag har.
Senast jag var till hälsovårdaren sa hon att jag nog inte växer mycket mer, bara nån cm isåfall, är 165 nu och har endast växt 2 cm i året sedan sexan (ska börja nian till hösten)
Men sen har jag också några frågor som jag skulle vilja ha svar på snarast:
kommer mina brösts och kvinnliga formers tillväxt sluta om jag nu ''ska ha växt klart, då jag ännu har såå små bröst (typ 70A) ?
behövs något göras med min hållning innan, då jag den senaste tiden börjat få mer problem med nacke, axlar, ryggen och huvudvärk?
Kommer mitt utseende att ändras mycket?
Det var väl de frågor jag kunde komma på nu. Jag vet att jag egentligen skulle behöva fråga detta av tandläkaren och käkkirurgen men eftersom att min tandläkare ännu inte har bokat någon tid åt mig för några sjukhusbesök än och att mina föräldrar inte är så stöttande som jag kanske hade velat/behövt i dessa jobbiga stunder så behöver jag nog all hjälp från utomstående som möjligt, då jag heller inte pratat om detta för någon annan heller, mina vänner vet t.ex. inte något om detta...
Men ja, jag hoppas ändå att ni skulle kunna hjälpa mig, isåfall ett stort tack till er!
(p.s. jag vet att det hör lite till i ert jobb att skriva tröstande saker och säga att alla är bra som de är, och jag är nog medveten om det, men eftersom jag själv inte kan leva med det här och inte vill ha något förhållande p.g.a. att jag inte har det självförtroende som jag skulle behöva, så lönar det nog sig att ni bara försöker vara rakt på sak, tack igen, och beklagar att det blev så långt allt det här) hon med fult bett

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
16.06.2015
Hejsan tjejen! Usch då det där med dina käkproblem låter inte najs! Men faktum är att du i tidiga tonåren nog inte har vuxit klart. Varken dina bröst eller din kropp beträffande skelett eller käk-konstruktion och käkmuskulatur. Vad jag vet görs såna här operationer främst i vuxen ålder, och då menar jag över 20-30åringar. Men jag är ingen tandläkare...
Efter sådana här större käkoperationer är man ofta sjukskriven i veckor. Därför löns det också att vänta tills du är vuxen och dina studier är avklarade. Sen handlar det också om att kunna hantera smärtan. Jag har förstått att såna här operationer är en verklig långvarig pina innan allt sitter rätt. Jag har hört om svår värk i månader...
Kan du inte ha dina föräldrar att kolla en tidsram med din tandläkare? Ett annat alternativ är att ni vänder er till en privat tandläkare och får deras åsikt. Men det är klart att den privata tandläkarsidan kostar avsevärt mera än den kommunala tandvården... På ex Adente i Vasa finns duktiga tandläkare.
Dina bröst ändras egentligen hela livet i utseende. Beroende av din vikt, graviditeter och amningar. Ifall du vill hjälpa dina bröst att se lite större ut så skulle jag rekommendera dej att satsa på att bygga upp din bröstmuskulatur. När man har små bröst syns det ofta stor skillnad när man bygger upp sina bröstmuskulatur. Med kettlebells kan man göra olika lyftövningar. Sen kan man också med breda armhävningar (dvs armarna brett isär så man känner att bröstmuskulaturen jobbar) mot en vägg eller golvet forma sin bröstmuskulatur. Gör 20-30 såna lyft några gånger i veckan ska du se att du får effekt.
Sen till sist måste jag bara nämna att det är ju nog vi själva som är våra största kritiker. Alla har något i sitt utseende som de är jättemissnöjda med. En har stripigt tunt hår, en har fula tänder, en har stor näsa, en är överviktig, en har många födelsemärken, en har stor mage, en har tunna läppar, en har finnar, en har ögonbrynen på olika höjd, en har hängig rumppa osv osv i all oändlighet. Det här är saker som "bäraren" upplever sig ha stora komplex för. Till bärarens stora förvåning har de andra inte ens lagt märke till "det stora problemet"! Jag tror att det kan vara lite så här med dej också. Jag är rätt säker på att tandläkaren inte har oroat sig för ditt utseende utan mera för funktionen på ditt bett - att du inte ska bita sönder dina tänder, att du inte ska få bett-smärtor, att du inte ska få tinnitus osv. Så ifall det här för din del är din egen oro för ditt utseende tycker jag att du ska försöka ha is i magen. Du vill nog inte heller gå omkring i högstadiet med ett alldeles svullet och snedvridet ansikte som är mörkblått och lila pga av blödningarna efter operationen... Det är nämligen så man ser ut i flera veckor efter en större käkoperation...
Kanske en duktig frissa kan hjälpa dej med hårfrisyren för att dölja dina kompex lite? De brukar vara fenomenala med att trolla med ansiktsformer - bara du berättar vad du vill dölja. Prova med olika frissor om du inte blir nöjd!
Med vänlig hälsning,  Annika       barnmorska - hälsovårdare